West Elektro får en omfattende jobb. Kontrakten omfatter leveranse og montasje av nesten alt elektrisk utstyr i den 5,7 km lange tunnelen. Bare vifter og pumper er holdt utenfor, men styringsanlegget for disse inngår i elektroentreprisen. Hvis ingen benytter klageretten, blir kontraktsummen 18,348 millioner kroner.
Bemel Norge skal levere og montere 32 vifter for 4,8 millioner kroner. Pumpene går ut på entreprise i løpet av høsten. COWI fra Kristiansund er konsulent for elektroinstallasjonene.
Atlanterhavstunnelen bærer sitt navn med rette. Den skal erstatte fergesambandet Kristiansund-Bremsnes på riksveg 64, men tunnelen følger en helt annen trasé enn fergesambandet. Deler av den går under Atlanterhavet. Når den åpnes til våren neste år, blir det etablert direkte fast forbindelse mellom Kristiansund og nabokommunen Averøy. Det er mulig å reise mellom de to kommunene i dag uten å kjøre ombord i en ferge, men den kjøreturen er lang!
Tunnelen drives av Mesta. Forskjellen i fjellkvalitet mellom de to stuffene er stor. Selv om Mestas folk kom sist i gang på Kristiansund-siden, er det drevet over en halv kilometer mer derfra enn fra Averøy-siden. 8. august var det drevet 2 927 meter fra Kristiansund og 2 394 meter fra Averøy.
Det gjenstår bare 406 meter å sprenge, men fjellet er vanskelig på begge stuffene så Vegvesenet kan ikke angi en dato for gjennomslag. Prosjektleder Halgeir Brudeseth regner med at siste salve går i september.