Mens bilprodusentene håpet på godt vær og mindre strenge krav, i alle fall ytterligere utsettelse, fikk de i stedet en smell som ga gjenlyd i styrerommene: Myndighetene i California nekter å fire på kravet om at ti prosent av bilene som selges i delstaten i 2003, skal være forurensingsfrie. Etter to dagers høring i delstatshovedstaden Sacramento slo «Air Resource Board» fast at ti-prosent kravet skal gjennomføres fra 2003. I praksis betyr det full rulle for elektrisk drevne biler. Bilprodusentene har drevet en intens lobbyvirksomhet for å slippe unna med andre løsninger som kan bidra til å redusere forurensingen. Hovedargumentet har vært at kundene ikke er interessert i elektriske biler. Slike biler er 20.000 dollar dyrere å produsere enn tilsvarende biler med bensinmotor og går bare 70–100 miles før de må lades opp. Batteriene er fortsatt svært kostbare og ladestasjoner finnes knapt.
Etter fredagens vedtak må billeverandørene i California selge minst 23.000 nye nullutslippsbiler i 2003. I dag kjører bare 2300 slike biler på veiene i California, ifølge San Francisco Chronicle. For å gjøre de elektriske bilene konkurransedyktige i pris, er det foreslått kraftige subsidier. Totalt kan det bli snakk om ni milliarder kroner.
California er den første delstaten som innfører krav om et visst antall nullutslippsbiler. Det første vedtaket ble gjort i 1990. Men bilindustrien frykter, og miljøbevegelsen ser frem til, at California blir eksempel for andre delstater og andre land.