Om ingeniører og økonomer ved firma Avcen Ltd i London får sin vilje, kan du i 2010 ta flyet fra øst i London til vest. Tyst og stille, med lavere utslipp enn de syv bilene ett fly erstatter. Tror Avcen.
Teknisk fullt mulig
Nå skal man ikke skue prosjektet langs nesen: London Development Agency er med i prosjektet, og det er også flyingeniørene ved London City University.
Professor Joe Ianelli ved LCU’s Dept. of Aeronautic Engineering sier at flyet blir ekstremt lett, bygget av fiberforsterket epoksyplast. Det får to kraftige, men lite tørste turbofan-motorer med utblåsdyser som kan rettes nedover, slik at flyet får ekstremt kort startstrekning - bare 125 meter.
Femti fly nok
En flåte av femti slike fly kan lett erstatte 37.000 pendlende biler hver dag, hevder Avcen.
De mener derfor at flyene vil gjøre underverker med London-luften og den stillestående trafikken.
Trafikken dempet seg litt da engelskmennene innførte betalingssone midt i byen, det koster deg fem pund å kjøre inn i sentrum. Men nå er folk vant til å betale og kjører lell, så nå er det like trangt igjen.
Bilistene selv sier at bussene er fulle og T-banene tettpakket. De har ingen annen mulighet til å komme seg på jobben. Problemet er at London ikke har bygget noen skikkelige inn- og utfartsårer på en mannsalder.
Greater London Council har ikke sagt noe som helst om prosjektet til nå. De har vanligvis ikke likt nye prosjekter heller, de siste 30 årene.
Men fly som buss? Tro det den som vil. Avcen mener de kan få god økonomi med en billettpris på bare 70 kroner hver vei.