Vi er glade for å kunne bidra til mer energieffektive fergesamband gjennom vår støtte til landanleggene, og er spente på å se de klimavennlige løsningene som rederiene vil ta i bruk, sier Nakstad i Enova.
-Rustet til å nå målene
Gjennom kollektivselskapet Skyss har Hordaland fylkeskommune samlet alle fylkets fergesamband i fire rutepakker fordelt på to anbudskonkurranser. I forbindelse med den første anbudsrunden fikk fylkeskommunen nylig 133,6 millioner kroner i støtte fra Enova til å etablere landanlegg for lav- og nullutslippsferger. Når Skyss nå skal lyse ut fylkets resterende ni fergestrekninger på anbud, investerer Enova 140 millioner kroner også i disse rutene.
– Enova-støtten gjør oss veldig godt rustet til å nå de politiske målene som er satt om å gjøre fergedriften mer miljøvennlig. Vi er svært glade for å få denne muligheten, sier direktør Oddmund Sylta i Skyss.
Kraftige tiltak til sjøs
– På veien mot lavutslippssamfunnet må transportsektoren bli tilnærmet utslippsfri. Da trenger vi kraftige tiltak også til sjøs. Ferger med delvis elektrisk eller helelektrisk drift vil bidra til betydelige utslippsreduksjoner i maritim sektor, understreker Nakstad i Enova.
Støtten fra Enova sikrer at Skyss kan stille strenge krav til energiforbruk og klimagassutslipp i anbudene. Dette vil føre til at det kommer helelektriske ferger eller plug-in-hybrid-ferger på de fleste strekningene.
Alle fergestrekningene i dette anbudet vil ha oppstart i 1. januar 2020.
Enova SF investerer årlig 2-4 milliarder kroner i energi- og klimatiltak i norsk næringsliv og offentlig sektor. Gjennom målrettede programtilbud og tett samarbeid med markedet skal Enova drive fram den nødvendige energiomleggingen og teknologiutviklingen som gir reduserte klimautslipp og økt forsyningssikkerhet.