Alle oljebransjens åtte Airbus Helicopters H225, som benyttes til søk- og redning og ambulanseoppdrag, står fortsatt på bakken etter at Luftfartstilsynet i forrige uke utvidet flyforbudet for Super Puma-helikoptrene.
Statoil har bygget om to Sikorsky S-92, slik at de kan brukes til medisinsk evakuering, og beredskapsfartøy vil kunne drive redning i umiddelbar nærhet til selve oljefeltene.
Dermed må oljenæringa i større grad enn vanlig lene seg på den offentlige redningstjenesten og deres Sea King-helikoptre.
– Når du ser på det totale bildet, så er det klart at beredskapen er svekket i forhold til normalen, sier redningsleder Bjørn Jarle Åmlid i Hovedredningssentralen i Sør-Norge til Teknisk Ukeblad.
- Hovedgirboksen «ublidt behandlet» under transport: Måtte tilbake på verksted før den ble montert i ulykkeshelikopteret
– Må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig
Oljebransjens sar-helikoptre er ikke en del av den ordinære redningsberedskapen til Hovedredningssentralen (HRS). Likevel er det ikke uvanlig at HRS anmoder om å få bruke dem.
– Dette er ikke våre helikoptre, så vi må spørre hver gang, men normalt sett så får vi jo lov til å bruke dem. Sånn sett er det en del av den totale ressursen, selv om det ikke er en del av den offentlige beredskapen. Det er en god ressurs å ha, det kan godt være et av disse helikoptrene som er nærmest et skadested, påpeker Åmlid.
Med flyforbudet for de offshore-stasjonerte maskinene har dermed kun landbaserte helikoptre å benytte seg av.
– Når situasjonen er som den er nå, så må vi bare forholde oss til det. Vi må bruke de helikoptrene vi har tilgjengelig, og det er Sea King-helikoptrene stasjonert på land på vestlandskysten, forklarer redningslederen.
- Super Puma har fått flyforbud i hele Europa: Norsk veteran mener helikopteret fortsatt bør fly redningsoppdrag
– Alltid en plattform i nærheten å lande på
Den nasjonale redningstjenesten (330-skvadronen) har ansvaret for redning mellom land og sikkerhetssonen på 500 meter fra de ulike oljefeltene.
Men Sea King-helikoptrene har begrenset hastighet og rekkevidde, dog har de en stor kabinen gjør Sea King-en effektiv på kortere oppdrag.
Ifølge 330-skvadronen selv, har Sea King en rekkevidde på 53 nautiske mil dersom de skal berge opp 20 personer. Som eksempel på avstander i Nordsjøen er det fra Bergen lufthavn til Statfjord B 114 nautiske mil, mens det er 126 nautiske mil fra Stavanger lufthavn til Oseberg.
Åmlid påpeker at deres erfaring er at Sea King-helikoptrene har lang nok rekkevidde.
– Styrken vår her i Nordsjø-bassenget er at det finnes så mange installasjoner. Nesten uansett hvor du er, så er det en plattform eller en rigg i nærheten. Det går an å plukke opp folk fra sjøen, sette dem av på nærmeste installasjon og deretter dra tilbake for å hente flere. Det er normal prosedyre, poengterer redningslederen.
Han mener beredskapen per i dag er så god som den kan være, sett i forhold til den situasjonen som er.
- Se dem i aksjon: Slik trener Barentshavets redningsmenn
Bekymret for langvarig forbud
Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) er mest bekymret for konsekvensene dersom Super Puma-helikoptrenes flyforbud vedvarer utover over sommeren.
– Beredskapsfartøyene er generelt begrenset til å operere opp til 4,5 meter signifikant bølgehøyde. Like sikkert som at det blir jul, er det at været forverrer seg utover høsten, sier SF-leder Anders Røsok.
Ifølge ham jobbes det med ulike helikopterbaserte interimløsninger. Eksempelvis å sette inn igjen sar-helikoptre av typen AS332L/L1 - en eldre Super Puma som ikke er berørt av flyforbudet.
Statoil har en L1 stående på Heidrun. Røsak peker på at det finnes andre lignende maskiner lagret i møllposer rundt omkring.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, finnes det dem som mener at EC225LP/AS332L2 fortsatt burde brukes i krisetilfeller. SF har derimot gitt sin enstemmige støtte til beslutningen om å utvide flyforbudet.
– SF har dessuten uttrykt tilfredshet med måten myndighetene har jobbet på. Dette er tøffe beslutninger å ta for et nasjonalt tilsyn, man vet at det får store konsekvenser, sier Røsok.
Europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter, Easa og FAA, har også fulgt opp med å nedsette et generelt flyforbud for Super Puma.
Med den globale flåten på bakken er det selvfølgelig et tidspress på Statens havarikommisjon for transport (SHT) når det gjelder å finne de grunnleggende årsakene til ulykken. Røsak sier at saken er i de beste hender:
– SHT består av meget kompetente mennesker med sterk integritet.
Les også: Her er Norges nye redningshelikopter i 330-skvadronens farger