330-skvadronens redningshelikopter fra Sola var allerede i luften og kom raskt til ulykkesplassen da et helikopter styrtet utenfor Sotra i februar i år. Det Hovedredningssentralen (HRS) ikke visste, var at enda et redningshelikopter også var i lufta i Nordsjøen, like ved Statfjord B-plattformen. Beregninger gjort av Bergens Tidende viser at dette helikopteret kunne kommet en halvtime før redningshelikopter nummer to, som fløy fra Florø.
Snaut fire måneder etter ulykken tar Pilotforbundets leder et oppgjør med HRS' håndtering av situasjonen. Han er oppgitt over at de ikke ba ett av de sju private redningshelikoptrene rykke ut.
– Det er en stor frustrasjon hos våre medlemmer. Særlig blant alle dem som flyr søk og redning, sier Carl Gilbert Rego til avisen.
Selv om lite tyder på at Reidun Hestetun, som omkom i ulykken, kunne blitt reddet om hun hadde blitt plukket opp 30 minutter før, er Rego oppgitt.
– Mitt poeng er ikke at helikopteret fra Statfjord kunne ha gjort en forskjell i redningsoperasjonen, men at det kunne man ikke vite da. Det er mye bedre å tilkalle alle tilgjengelige ressurser først. Så får heller innsatsen avsluttes om det ikke er behov, sier han.
De private redningshelikoptrene skal bli ansett som en primærressurs, på lik linje som de offentlige. Redningsinspektør Andreas H. Næsheim ved HRS mener de gjorde de riktige valgene, til tross for at de private helikoptrene ikke ble tilkalt.
– Vi bruker de ressursene vi vet hvor er, slik som de offentlige redningshelikoptrene. De får vi tak i med to tastetrykk og en talemelding, forteller Næsheim til Bergens Tidende.
Norge satser tungt på å få være med i EUs nye forsvarsprogram