Hak Entreprenør fra Alta ligger på andreplass med 51 mill. T Johansen Drift, også fra Alta, er nr. tre med 77,7 mill.
- Prisene er noe høyere enn vi regnet med. En mulig årsak kan være at vi ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til hvor vanskelig tilgjengelig fergekaiene er, sier Kjetil Løding i Region nord. Han er saksbehandler fram til kontrahering. - Den som får kontrakten må frakte maskiner og materialer over store avstander. Den nærmeste betongleverandøren er i Alta.
- Kan prisnivået få konsekvenser for framdriften?
- Det tror jeg ikke. Fergekaiene må være utvidet innen 1. januar 2016. Da skal det settes inn en større båt i sambandet, sier Løding.
Fergekaiene ligger i Tverrfjord, Bergsfjord og Sør-Tverrfjord. De skal få bredere fergekaibruer og lengre fendervegger. De gamle fergekaibruene med 4,5 meters bredde, skal erstattes med nye med en bredde på 7 meter. Fenderveggene må forlenges før den nye ferga kommer. Den er nesten 22 meter lengre enn den ferga som går i dag.
Den som får kontrakten skal levere og montere aggregathus, aggregater, sylindre, pullere, fendere og sperrebommer. Oppdraget omfatter også montering, men ikke levering av en del utstyr av stål, som brulager, heisetårn, fenderpanel og rekkverk.