Veidekke har gitt et anbud på 136,5 mill. Den tredje anbyderen er Implenia som vil ha 155,4 mill. for den løsningen Vegvesenet har beskrevet, men dette firmaet har også lansert sitt eget alternativ. Prisen for det er 127,8 mill.
Selv om Implenias løsning skulle bli valgt, vil prosjektet neppe komme i mål uten en tilleggbevilgning. Kostnadsrammen er på 130 millioner. Noen kjempesprekk behøver det likevel ikke å bli. På dette oppdraget dekker anbudsummene en større del av totalkostnadene enn det som er vanlig. Både prosjektering og elektromontasje er inkludert i prisene, i tillegg til driving og sikring av tunnelen.
Tunnelen blir 790 meter lang. Den inngår i fylkesveg 572. Det ene påhugget vil komme mindre enn en mil fra Hardangerbrua. Hensikten med tunnelen er å sikre trafikantene mot ras. På vegstrekningen som blir erstattet av tunnelen er det tre rasfarlige punkter. Dessuten er vegstandarden svært lav.
137 meter av tunnelen går under betong. Portalene skal fungere som rasoverbygg og blir derfor grovt dimensjonert. Tunnelprofilet blir T 8,5.
710 meter tilstøtende veg inngår i entreprisen. Den får en bredde på 6,5 meter.
1. oktober neste år går fristen for ferdigstillelse ut.