Entreprenøren som leder, holder til i Voss, men bør ikke føle seg for sikker på hjemmeseier. Knapt halvannen million kroner skiller laveste og høyeste anbud. Contexo fra Oslo er nr. to med 34,53 mill., Opedal Anlegg fra Ullensvang er nr. tre 34,89 mill.
Krysset som skal bygges om ligger på riksveg 13 øst for Voss sentrum. Vegvesenet er ikke stolt av sine kalkyler. - Dette var skivebom. Det er himmelhøyt over det vi regnet med, men når prisene er så jevne, betyr det at de er riktige i dagens marked, sier Lars Magne Røneid, som er prosjektleder for Vossapakko.
Han tar likevel prissjokket med fatning: - Vi har fått mye veg for pengene på riksveg 13 tidligere, sier han.
Enconkrysset er navnet på krysset som skal bygges om. Her møter riksveg 13 en kommunal veg. Dårlig sikt og mangel på avkjøringsfelt har gjort det til et farlig kryss. Oppdraget omfatter utvidelse av riksveg 13 over en strekning på 600 meter, inkludert en kort bru og omlegging av 100 meter lokalveg og 300 meter gang/sykkelveg. Om et år må jobben være fullført.
Omlegging av av Enconkrysset blir gjennomført av organisasjonen til Vossapakko, selv om krysset ikke inngår i pakken. En liten del av oppdraget gjelder sikring av en skjæring på en strekning på riksveg 13 som inngår i Vossapakko. Utgiftene til sikringen finansieres gjennom Vossapakko, mens ombyggingen av Enconkrysset dekkes over statsbudsjettet.