10 millioner dollar tilfaller den som først sender minst én person, men har kapasitet for totalt tre, til en høyde av 100 km og gjentar ferden i løpet av to uker.
Rundt 25 deltakere fra syv land har meldt seg på konkurransen om X-Prize, og flere prosjekter begynner å nærme seg prøvestadiet.
Et av de mest interessante ble nylig presentert i Mojave, California, av Scaled Composites, som ledes av den kjente aerodynamiske eksperten Burt Rutan.
Fartøyet har to trinn. Det første, White Knight, er en tilpasset utgave av forskningsflyet for store høyder som var på vingene for første gang i august i fjor.
White Knight drives av en jetmotor, rommer tre mennesker og kan nå en høyde på 16.100 m.
Annet trinn, SpaceShipOne, er rakettdrevet og henger under White Knight. Også her er det plass til tre, og cockpiten, med avionikk, elektrisk opplegg og miljøkontroll, er stort sett den samme som på White Knight.
Etter slipp i en høyde av 15.250 m, er det meningen at SpaceShipOne skal stige til 100 km i en bratt, suborbital bane.
Et uvanlig trekk er annet trinns bruk av bevegelige seksjoner som gir stabil, høy luftmotstand i tilbakevendingsfasen. Cockpiten krever ikke trykkdrakt, og har tre styresystemer. SpaceShipOne skal flys manuelt mens rakettmotoren er i drift og under tilbakevendingen.