– Tog som ikke går i tide, er stappfulle og er innstilt, har blitt regelen, ikke unntaket, sier Høyres Liv Kari Eskeland.
– I dag ser vi det igjen: Signalfeil fører til innstillinger og forsinkelser mellom Oslo S og Lillestrøm. For noen uker siden meldte Vy også at de kjører med halv kapasitet inn mot jul. Det hele er en skamplett, sier hun.
Ifølge Vy er det ikke korrekt at de kjører med halv kapasitet inn mot jul.
Vy forteller derimot at en mindre andel tog vil kjøres med enkelt istedenfor dobbelt togsett på det sentrale Østlandet, men at det forhåpentligvis blir en bedring inn mot jul.
Høyre kaller samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) inn på teppet. Om én uke forventer de at han forklarer seg for Stortinget.
– Vi kan ikke ha en situasjon der folk på Østlandet nærmest daglig opplever at togene ikke går, er forsinket eller at de må stå som sild i tønne. Vi krever derfor at Nygård kommer til Stortinget og forklarer hvordan han skal bedre situasjonen, sier Eskeland.
– I januar lovet samferdselsministeren mer punktlige tog, et løfte han gjentok tidligere i høst. Sannheten er at Nygård ikke har gjort noe for å gjøre livet bedre for pendlere på Østlandet.
– Høyre velger å kutte i drift og vedlikehold
– Drift og vedlikehold på jernbanen har dessverre blitt forsømt over lang tid, og vi overtok et stort etterslep etter Høyre-regjeringen, sier Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder for transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.
– Det som er ekstra spesielt, er at Høyre velger å kutte i drift og vedlikehold på jernbane i sitt alternative budsjett for 2025. Det vil forsterke problemene. I stedet må man prioritere drift og vedlikehold i sterkere grad, noe Senterpartiet og Arbeiderpartiet gjorde i sitt budsjettforslag.
Lars Haltbrekken (SV) mener også at Solberg-regjeringen som satt fra 2013 til 2021 må ta sin del av skylden.
– Det er krise på jernbanen. Ikke bare i Østlandsområdet, men flere andre steder i landet, begynner stortingsrepresentanten.
– På Nordlandsbanen har du 40 år gamle lokomotiv som streiker ett etter ett, og det er buss for tog i uoverskuelig framtid. Uværet Hans som rammet Rørosbanen i fjor viste konsekvensene av manglende opprustning over mange år.
Det har gjort det vanskeligere å frakte gods mellom nord og sør, påpeker han.
– Innstillinger og forsinkelser bare øker til tross for økte midler til sektoren over flere år. Jeg tror mye av dette skyldes oppsplittingen som Solberg-regjeringen gjennomførte der alle peker på hverandre og det har blitt vanskeligere å plassere ansvar.
– En varslet krise
Haltbrekken mener at togproblemene er en varslet krise.
– Hvor lenge har den vært varslet?
– I flere år. Vi har lenge visst at det kommer til å bli problemer. Med en gang det blir problemer i Oslo-området, sprer det seg også ut til resten av landet.
– Kunne SV gjort mer da dere satt i regjering fra 2005 til 2013?
– Vi kunne helt sikkert gjort mer da vi satt i regjering for ti år siden. Men også regjeringene som har kommet etter oss har sviktet jernbanen. Særlig har oppsplittingen som Solberg-regjeringen gjennomførte kostet dyrt.
Vy: – Vi har hatt for mange tog på verksted
– Når det gjelder infrastrukturen, skyldes problemene et stort fornyelses- og vedlikeholdsetterslep som er bygget opp over svært mange år, sier Marius Holm, konserndirektør for marked og kommunikasjon i Vygruppen til TU.
– Vi mener at alle de politiske partiene har et kollektivt ansvar for at man har prioritert det for lavt over flere tiår.
I fjor vinter slet Vy blant annet med at snøen dannet tjukke islag under togene da de kjørte inn og ut av tunneler. Å smelte det vekk var svært tidkrevende.
I tillegg har det vært tekniske problemer med flere av togene, blant annet da disse skulle bygges om til det nye signalsystemet ERTMS, forteller Holm.
Holm er nøye med å understreke at Vy tar fullt ansvar for problemene med de «forholdsvis moderne» Flirt-togene som utgjør regiontogene på Østlandet.
– Vi har hatt for mange tog på verksted og for få på skinner. Det er noe vi har ansvar for og har gjort alt vi kan for å bøte på, sier han.
Et av grepene som har blitt tatt, er at Staedler har forbedret kapasiteten ved togverkstedene, forteller Holm.
Vil ha mer konkurranse på jernbanen
Til TU sier Eskeland at Nygård må stanse reverseringen av konkurranseutsettelsen av jernbanen. Som eksempel nevner hun Nygårds signaler om at Vy skal få tilbake fra Sørlandsbanen fra Go-Ahead.
Konkurranse forbedrer jernbanetilbudet og vil frigjøre mer penger til vedlikehold, utdyper hun.
– Dere satt i regjering fra 2013 til 2021. Tenker du at dagens situasjon kunne vært bedret dersom dere for eksempel hadde bestilt flere tog eller begynt på en ny rikstunnel?
– Det er sikkert en masse som kunne ha blitt gjort, men samtidig må man prioritere. Ringeriksporteføljen, som vil gi en innsparing på en time på Bergensbanen, for eksempel, er et prosjekt som denne regjeringen har stoppet.
– Vi satte også i gang en konkurranseutsetting som, dersom ikke pandemien hadde kommet, ville gjort at vi kunne spart milliarder som kunne vært brukt på vedlikehold, sier Eskeland.
Nygård: Høyre-politikk fungerer ikke
– Det er helt klart for mange forsinkelser og innstillinger i Oslo-området. Derfor skal vil fikse jernbanen, og vi må få den til å fungere bedre, svarer samferdselsminister Nygård i en e-post.
– Det vi vet ikke fungerer, er Høyre-politikk med oppsplitting og privatisering av jernbanen. Det har ført til for mange grenseflater og utydelighet om hvem som har ansvar.
Advarer mot flytog-planen: – En bekymring i hele det jernbanefaglige miljøet