Det er Klassekampen som i dag avslører de tette båndene mellom partiet Høyre og bakmennene som finansierer de tre OPS-prosjektene.
Minst 1,25 millioner i pengegaver fra selskapene til arvingene etter redermilliardær Petter Sundt har de siste to årene tikket inn på partikontoen til Høyre. Partiet har nå programfestet at de hvert år vil sette i gang minst ett større offentlig byggeprosjekt ved hjelp av metoden offentlig-privat samarbeid (OPS), skriver avisa.
Samtidig er Sundt-arvingene eiere i to av tre norske vegprosjekter bygget med denne metoden - og fra disse to prosjektene har eierne til nå fått et utbytte på 121 millioner kroner, viser tall fra Brønnøysundregistreret.
Tilsammen 80 km OPS-veger
Til nå er det bygget tre vegstrekninger i Norge ved hjelp av offentlig-privat samarbeid, til sammen 80 kilometer vei. Alle prosjektene ble vedtatt av Stortinget i 2001.
Det er blitt opprettet egne OPS-selskaper for hvert av de tre vegprosjektene, såkalte single purpose aksjeselskaper.
Sundt AS, investeringsselskapet til Helene og Christian Sundt som er arvinger etter redergiganten Petter Sundt, står ifølge Klassekampen bak to av de tre OPS-selskapene:
- E39 Klett-Bårdshaug: 22 kilometer vei ferdig i 2005, bygget av OPS-selskapet Orkdalsvegen AS. Eiere er svenske Skanska og britiske Laing Roads. 54 millioner kroner er tatt ut i utbytte siden oppstarten.
- E39 Lyngdal-Flekkefjord: 17 kilometer vei ferdig i 2006, bygget av OPS-selskapet Allfarveg AS. Eiere er Sundt AS (50 prosent eierskap) og Veidekke. 95 millioner kroner er tatt ut i utbytte siden oppstarten.
- E18 Grimstad-Kristiansand. 38 kilometer vei ferdig i 2009, bygget av OPS-selskapet Agder OPS. Eiere er tyske Bilfinger Berger, Sundt AS (35 prosent eierskap) og danske Pihl & Søn. 25,7 millioner kroner er tatt ut i utbytte siden oppstarten.