HP har sett 20 år inn i fremtiden for å skape bedre produkter. Hvor går utviklingen?
Det er det store spørsmålet alle spør seg, men viseadministrerende direktør og sjefsteknolog i PC-divisjonen Philip McKinney mener å kunne se omrisset av en spennende fremtid.
Grenseløst
I følge McKinney vil grensene mellom ulike former for digitale media og virkeligheten bli stadig mer utflytende og det reflekteres i selskapets forskning.
I 2010 kommer produktene for alvor og selskapet er med å drive utviklingen med sitt Mediascape-prosjekt som kan brukes til å utvide virkeligheten med interaktive posisjonsbestemte funksjoner slik som å bygge et dataspill inn i en hel fysisk by eller interaktiv turisme. Det er ikke grenser for hvilke muligheter som vil utløses på nye mobiler og PDA-er.
I 2015 er virtuelt samarbeid blitt mye mer utviklet og det vil være mulig å koble sammen mennesker fra hele verden omtrent som de satt i samme rom.
Da vil også smarte hus være en moden plattform og alle slags dingser folk bringer hjem vil automatisk tilpasse seg finne sin egen plass og funksjon sammen med alt det andre folk har i huset.
Ny omgangsform
Fem år senere vil utviklingen som nå har startet med Second Life blitt mye mer utviklet og ofte den foretrukne omgangsformen innen interessefelleskaper og i forretningsverdenen.
Ikke all utvikling går like fort som reklamen lover, men i 2020 tror McKinney at alt mulig digitalt innhold vil være dynamisk og tilgjengelig over alt og på nesten alle slags dingser folk ønsker å bruke.
På nettverkssiden vil vi på samme tidspunkt ha maskenett hvor alle slags enheter deltar for å formidle trafikk i et gigantisk punkt til punkt system. Det vil danne grunnlaget for at alle mennesker og maskiner kan være koblet sammen.
Tilpasset
Den utviklingen som går tregest er ofte den juridiske, men i 2025 vil lovverket over hele verden være tilpasset den virtuelle verden og det er heller ikke utenkelig at virtuelle verdener som Second Life vil ha en plass i FN.
På dette tidspunkt kan vi også vinke farvel til kjedsomhet. Personlig underholdning vil drives av våre ønsker uavhengig av tid, sted, kontekst eller teknologi.
Hvordan vil fremtidens PC se ut er selvfølgelig et spørsmål både HP og andre gjerne skulle ha konklusjonen på, men McKinney tror at om litt over ti år vil det bli et marked for det de kaller sterkt spesifikke produkter.
Skurker
Det vil si produkter som gjør en funksjon som gjør en ting veldig bra i stedet for dagens PC-er som påtar seg stadig flere roller. I 2025 vil vi få det han kaller kognitive dingser som vi kan snakke til og som skjønner hva vi ønsker og tilpasse seg den rollen.
Tastatur og mus vil være en saga blott.
Men det er ikke bare roser på veien. Akkurat som i dag vil veien mot fremtiden vær brolagt med cyberskurker som vil utfordre alle fremskrittene og gjøre at alle leverandørene vil måtte jobbe hardt for sikkerhet og med å beskyttelse av privatlivet vårt. I tillegg er det en fare for at alle fremskrittene vil kan drukne oss i muligheter og informasjon.