Gjennomslaget er en viktig milepæl på veien til fullførelsen av prosjektet E6 Alta vest. Strekningen Storsandnes-Langnesbukt, som tunnelen er en del av, er nemlig den siste det fortsatt er anleggsaktivitet på.
- Byggingen av nye E6 startet for mer enn ti år siden. Nå ser vi lys i enden av tunnelen og frem til endelig ferdigstillelse, sier delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.
Asfalteringen er i gang
Det er Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) som har kontrakten for både tunnelen og omliggende vegsystem.
- LNS har gjort en veldig bra jobb så langt, både på denne delstrekningen og andre parseller de har jobbet på i prosjektet E6 Alta vest, sier Dahle.
Ailegastunnelen har dels blitt drevet fra begge sider av fjellet. Fra Storsandnes har LNS allerede lagt ett lag med asfalt. I tillegg har de satt opp betongkantsteiner og lagt større deler av dreneringen.
- Arbeidet fortsetter med videre innredning av tunnelen, og på nyåret lyser vi ut elektrojobben som en egen kontrakt, forteller Dahle.
12 kilometer kortere E6
E6 Alta vest består av i alt seks parseller over en distanse på nærmere fem mil vest for Alta. Første parsell sto ferdig i 2008, og de siste årene har også fire andre blitt åpnet for trafikk, senest strekningen Melsvik-Møllnes i desember i fjor.
- Kjørehverdagen her er en ganske annen i dag enn for bare få år siden. Gamle E6 var både uoversiktlig, smal og svingete. Nye E6 styrker sikkerheten og regulariteten, samtidig som reiselengden er innkortet betydelig, sier Dahle.
Neste høst åpner delstrekningen Storsandnes-Langnes. E6 vil da ha blitt nedkortet med hele 12 kilometer.