PROSJEKTER

Hun skal ansette 90 nye i veiadministrasjonen for å klare nye prosjekter

Rogaland fylkeskommune skal øke benanningen av fylkesveioppgaver med 90 stillinger i løpet av året.

Astrid Eide er leder for veiadministrasjonen i Rogaland fylke.
Astrid Eide er leder for veiadministrasjonen i Rogaland fylke. Foto: privat
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. juni 2020 - 12:47

Etter såvidt å ha fått på plass en organisasjon med 180 ansatte til å betjene alle fylkesveioppgavene, jobber Rogaland fylkeskommune nå på spreng for å få  besatt ytterligere 90 nye stillinger i løpet av året. Det forteller Astrid Eide, som er leder for veivirksomheten i fylkekommunen i siste utgave av Våre Veger.

– Omsetningen øker i tiden som kommer blant annet med byggingen av Bussveien, et prosjekt til 10 milliarder, og som krever at vi utvider organisasjonen til å håndtere dette. Vi skal i løpet av året ansette 90 personer for ulike funksjoner innen planlegging og utbygging, forteller hun.

En  finsk stridsvogn av typen Leopard 2 krysser grensen mellom Finland og Norge tidligere i vinter. Tilsvarende stridsvogner vil bli montert hos Ritek i Norge.
Les også

Levanger-bedrift skal montere Forsvarets nye stridsvogner

13 km på hver ansatt

Da Statens vegvesen overlot administrasjonen av fylkeveiene til fylkene selv, brukte Vegvesenet, ifølge en oversikt som ble utarbeidet, 192 stillinger til å håndtere fylkesveiene i Rogaland.

Fylket har 2500 kilometer egne veier å ta vare på, noe som gir 13 km på hver ansatt. Det betyr at fylket allerede den gang var blant de høyest bemannede i forhold til veinettet de har ansvar for.

For vegsjefen er det ingen overraskelse at de nå trenger flere folk enn det som Statens vegvesen brukte på Rogalandsveiene.

– Dette skjer fordi vi ser at de stillingsrammene som ble overført i henhold til de ressursene som Statens vegvesen hadde, ikke er nok. Vi ser at de fellesfunksjonene og effekten av en stor organisasjon som Statens vegvesen representerte, ikke er mulig å få til for et enkelt fylke. Dette så vi komme, og har hatt gode prosesser i forkant av oppbemanningen, forteller Astrid Eide.

E18 Vestkorridoren strekker seg forbi Sandvika. Broene gjennom Sandvika ble bygget på 60-tallet og har stort oppgraderingsbehov.
Les også

E18: Nye broer i Sandvika vil koste mer enn halvparten av tunnel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.