Bruer har havnet på dagsorden hos medier og myndigheter over hele Europa etter at Morandi-brua i Genova i Italia raste sammen tirsdag denne uka.
The Guardian skriver at opp mot 300 bruer i Italia er i faresonen, deriblant en bru på Sicilia som ble designet av Ricardo Morandi - altså den samme som designet Morandi-brua.
LES OGSÅ: Oljefondet er deleier i selskapet til styrtet Genova-bru
Store planer
I Frankrike har landets transportminister, Elisabeth Borne advart om at landets veinett er i kritisk stand. I en undersøkelse utført av myndighetene nylig, gikk det frem at en tredjedel av landets bruer trenger reparasjoner av noe slag, og at 841 av dem er i kritisk stand.
Innenriksministeren legger nå frem en storstilt gjennomgang av landets infrastruktur, og myndighetene foreslår nå en pakke på en milliard euro for å få gjennomført akutte reparasjoner.
Også i Tyskland har infrastruktur kommet høyere på agendaen. Eksperter har, ifølge Die Welle kritisert Tyskland for manglende investeringer på infrastruktur. Situasjonen skal imidlertid ikke være så ille som i nabolandenene.
Ifølge en undersøkelse utført av tyske transportmyndigheter, er 12,4 prosent av tyske broer i dårlig stand.
I undersøkelsen pekes det på at bruene i det tidligere Øst-Tyskland er i bedre stand enn de i vest. Dette henger sammen med at mange av bruene i den tidligere østblokkstaten ble byttet ut etter den tyske gjenforeningen.
Bulgaria - som er en av EUs fattigste medlemsland annonserte denne uka planer om å renovere over 200 bruer. De fleste av disse er bygd for 35-40 år siden og er i dårlig stand.
Også i Nederland er det bekymringer rundt bruer og infrastruktur, melder Dutch News.
Trygge bruer i Norge
I forrige utgave av vårt søstermagasin Våre Veger, så vi nærmere på vedlikeholdsbehovet for veier, bruer og tunneler langs fylkesveiene i Norge. Tallene vi gikk gjennom, viser at det står dårligst til i fylkene Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Hordaland.
17 prosent av etterslepet dreier seg om bruer og fergekaier, viser tall fra Statens vegvesen.
Samtidig har Vegvesenet intensivert arbeidet med bruinspeksjoner. Mens det i 2017 ble foretatt 14 248 inspeksjoner, er dette økt til 18 567 i år.
I etterkant av brukollapsen i Genova har avdelingsdirektør Børre Stensvold uttalt at norske bruer er trygge å kjøre på.
– Vi har god kontroll på våre bruer, og de er trygge å kjøre på, sier han i en pressemelding.
Samtidig påpeker han at man ikke kan garantere for enhver tenkelig situasjon, men fortsetter:
– Men det har ikke skjedd i moderne tid at en norsk veibru har falt ned som en følge av manglende vedlikehold eller tilstandskontroll.
LES OGSÅ: Statens vegvesen gjennomfører over 18 000 bruinspeksjoner i år