Før jul ble det kjent at det skal sette opp 77 hurtigladere med 50 kilowatt langs landets hovedfartsårer i Sør-Norge.
Allerede da ble effekten kritisert av Arctic Roads, som mente effekten er for lav til å kalles hurtiglading i fremtiden.
Nå viser det seg at enda flere leverandører øker effekten på hurtigladere, og at 50kW ikke lenger vil være så hurtig, når de 77 hurtigladerne er ført opp.
Ser på 350 kW
Combo/CCS har tidligere snakket om en kraftig økning i hurtigladefart. Nå kunngjør også konkurrenten Chademo at deres hurtigladere i fremtiden vil økes til 150 kW.
De opplyser at de første installasjonene forventes i 2017, og at de skal være fullt kompatible med dagens elbiler som hurtiglader med 50 kW (DC), skriver elbil.no.
– Det er gledelig at man ser for seg raskere hurtiglading. Dette er et stort skritt på veien mot en 100 prosent elektrisk bilpark, sier Christina Bu generalsekretær i Norsk elbilforening til Teknisk Ukeblad.
På sikt planlegger selskapet å trekke hurtiglading enda lengre, og jobber for tiden med en studie der de ser på mulighetene for å øke effekten ytterligere til 350 kW.
Følger markedet
Chademo opplyser videre at tekniske studier pågår, og at «avgjørelsen om videre utvikling vil bli tatt rundt 2018 dersom det er etterspørsel i markedet».
– Vi ser at utviklingen går mot et massemarked der elbiler har større batteripakker, og det markedet må vi forberede oss for gjennom protokollen for høyere effekt, sa Chademos generalsekretær Dave Yoshida da planene ble lansert på selskapets generalforsamling i Tokyo forrige onsdag.
Han opplyste videre at selve Chademo-pluggen vil være den samme som i dag.
– Noe som betyr det at dagens elbiler vil kunne hurtiglades på disse kommende hurtigladerne.
Fra 30 til ti min
Med en tredoblet effekt på hurtigladere vil 80 prosent lading med hurtiglading, som i dag typisk tar en halvtime, ikke ta mer enn ti minutter.
Bu mener dette vil ha stor betydning når familier tar stilling til om de kan dra på langtur med elbil.
– Når ladestopp ikke tar mer enn ti minutter av gangen på en langtur blir elbilen konkurransedyktig på en helt annen måte enn i dag. Ikke bare vil dette føre til at det tar kortere tid å lade, det vil også føre til mindre kø ved ladestasjonene, sier hun.
Og legger til at dette er noe myndighetene må ta høyde for i fremtidige planer
– Elbillading må legges inn som en del av Energimeldingen, sier hun.