Drivkraft Norge representerer 7725 av landets 8660 hurtigladere. Disse utgjorde nær 96 prosent av deres omsatte strøm i 2023. De omsatte for totalt 315 gigawattimer i fjor, skiver Drivkraft Norge i en pressemelding.
Statistisk sentralbyrås statistikk over strømforbruk i Norge viser at det totale forbruket i 2023 var på 127 terawattimer.
Ifølge NTBs utregninger tilsvarer forbruket Drivkraft Norges hurtigladere sto for, litt over 0,2 prosent av det totale forbruket i fjor.


Drivkraft Norges tilbud av hurtiglademuligheter økte også med 44 prosent i fjor, som tilsvarer 2400 flere ladepunkter enn i 2022. Også normalladepunktene økte med 60 prosent til totalt over 18.000 normal- og hurtigladepunkter i landet, heter det i pressemeldingen.
– Ladeselskapenes investeringer i ladestasjoner fikk virkelig fart i 2023, og det var ved utgangen av 2023 89 elbiler per hurtiglader, noe som er en rekordhøy dekning, sier administrerende direktør Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge.

Statkraft-sjefen: – Historisk sett har vi ikke veldig høye strømpriser