Tynnere og lettere skrog er forklaringen på skrukkeskinnet.
Det nye hurtigruteskipet "MS Midnatsol" er rikt utsmykket innvendig. Riktig flotte lugarer har båten også fått, spesielt suitene akterut på dekk ni, som har egen balkong og oppholdsrom. Men dagens skrogkonstruksjon er ikke vakker.
For å holde vekten i sjakk må det brukes tynne stålplater. Dette er noe vi må akseptere, ifølge Reidar Klingenberg, teknisk direktør i Troms Fylkes Dampskipsselskap ASA (TFDS) som eier båten.
- Det er ikke vakkert, og med nymalt båt vises alle bøyde plater ekstra godt, sier han.
TFDS har akseptert skroget, men de er ikke helt fornøyd med innredningen ved overtagelsestidspunktet.
- Vi må ha flere mann om bord for å rette opp feil og mangler i innredningen. Jeg er redd kvaliteten på de båtene vi har bygget i Norge dessverre er lavere enn dem vi fikk bygget i Tyskland tidligere. Det ser vi tydelig på "Nordlys" og "Kong Harald", som etter ti års drift er som nye. Midnatsol er ikke av samme standard, sier Klingenberg.
- Men det må vi akseptere med de betingelsene vi seiler under.