MARITIM

Hurtigruten bryter regelverket på to seilaser. Nå skal ordningen diskuteres på nytt

Maskinistforbundet er opprørt etter at næringsdepartementet godtok Hurtigrutens NIS-seilaser langs kysten. I august skal ordningen diskuteres på nytt.

MS Roald Amundsen på sin jomfruseilas i juli.
MS Roald Amundsen på sin jomfruseilas i juli. Foto: Hurtigruten
19. juli 2019 - 10:45

Skipene MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen vil i sommer ferdes langs deler av norskekysten i nord. De vil også seile henholdsvis til Bjørnøya og fra Svalbard.

Hurtigruteskipene skal ikke legge til i utenlandske havner, men får likevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på deler av turen. Dette strider med regelverket. Saken ble først omtalt av Sysla.

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide mener tiltaket om å nekte nye russiske kapteiner på handelsflåten vil skade mer enn det gagner.
Les også

Frykter utflagging etter forbud mot nye russiske kapteiner i handelsflåten

Departementet: Teknisk sett et regelbrudd

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier til Sysla at partene mandag denne uken inngikk et kompromiss der de ble enige om at Hurtigruten får seile under NIS på de to aktuelle seilingene i juli og august, men at rederiet betaler norske lønninger til sjøfolkene om bord når skipet går langs norskekysten. Departementet sier at dette teknisk sett er et regelbrudd.

Det var LO Maritime og Norges Rederiforbund som kom med forslaget.

Ett av alternativene for Hurtigruten var å flagge ut om seilasene ikke ble godkjent. Hurtigruten understreker at de er glade for å ha funnet en løsning for de to seilasene i sommer, og at de ønsker å seile på norsk flagg.

– Vi er veldig glade for at vi har klart å ende opp med en som alle er enige om, med unntak av Maskinistforbundet, sier Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til NTB.

Vil innføre krav om norsk innhold i NIS

Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med kommunikasjonssjef i Hurtigruten Rune Thomas Ege og etterspurt en kommentar på maskinistforbundets innsigelser. Han ønsker ikke å kommentere saken utover denne uttalelsen via e-post:

– Hurtigruten er et norsk selskap som ønsker å seile på norsk flagg. Vi er glade for at vi i samarbeid med fagforeninger, Nærings- og fiskeridepartementet og Rederiforbundet har funnet en løsning for de to seilingene i sommer. Disse seilingene ble planlagt for flere år siden, og har ligget ute for salg i over to år.

– For andre spørsmål, ta kontakt med departementet, skriver han.

Administrerende direktør i Maskinistforbundet, Hege-Merethe Bengtsson. <i>Foto: Det norske maskinistforbund</i>
Administrerende direktør i Maskinistforbundet, Hege-Merethe Bengtsson. Foto: Det norske maskinistforbund

Administrerende direktør i Maskinistforbundet Hege-Merethe Bengtsson sier til TU at det er svært beklagelig at departementet og Sjøfartsdirektoratet tillater regelbruddet.

– NIS-flagget har ikke krav til norsk kompetanse, norsk bosatt mannskap eller norske lønns- og arbeidsvilkår. Nå departementet godtar NIS-skip langs kysten har vi brutt et svært viktig prinsipp. Dette er ikke en lønnskamp. Det er en kamp om å beholde norske maritime arbeidsplasser, sier hun.

Nå har næringsdepartementet varslet at de skal kalle inn til en diskusjon i august om å endre NIS-ordningen for Hurtigrutens ekspedisjonsskip.

– Vi kjemper for en ny fast løsning der NIS skal inneholde krav om norsk innhold hva gjelder bemanning, lønn og arbeidsvilkår, sier Bengtsson.

Liv Kari Eskesland (H) var sammen emd Lars Haltbrekken (SV) pådriver for å kreve nullutslipp fra skip i de fem norske fjordene på UNESCOs verdensarvliste. Nå er hun skuffet over regjeringens knefall for motstandere av Stortingsvedtaket fra 2018.
Les også

Dropper nullutslipp i verdensarvfjordene: – Et knefall for cruiseindustrien

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.