Skipene MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen vil i sommer ferdes langs deler av norskekysten i nord. De vil også seile henholdsvis til Bjørnøya og fra Svalbard.
Hurtigruteskipene skal ikke legge til i utenlandske havner, men får likevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på deler av turen. Dette strider med regelverket. Saken ble først omtalt av Sysla.
21 selskaper har søkt om nye områder for oljeleting: – Gledelig
Departementet: Teknisk sett et regelbrudd
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier til Sysla at partene mandag denne uken inngikk et kompromiss der de ble enige om at Hurtigruten får seile under NIS på de to aktuelle seilingene i juli og august, men at rederiet betaler norske lønninger til sjøfolkene om bord når skipet går langs norskekysten. Departementet sier at dette teknisk sett er et regelbrudd.
Det var LO Maritime og Norges Rederiforbund som kom med forslaget.
Ett av alternativene for Hurtigruten var å flagge ut om seilasene ikke ble godkjent. Hurtigruten understreker at de er glade for å ha funnet en løsning for de to seilasene i sommer, og at de ønsker å seile på norsk flagg.
– Vi er veldig glade for at vi har klart å ende opp med en som alle er enige om, med unntak av Maskinistforbundet, sier Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til NTB.
Vil innføre krav om norsk innhold i NIS
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med kommunikasjonssjef i Hurtigruten Rune Thomas Ege og etterspurt en kommentar på maskinistforbundets innsigelser. Han ønsker ikke å kommentere saken utover denne uttalelsen via e-post:
– Hurtigruten er et norsk selskap som ønsker å seile på norsk flagg. Vi er glade for at vi i samarbeid med fagforeninger, Nærings- og fiskeridepartementet og Rederiforbundet har funnet en løsning for de to seilingene i sommer. Disse seilingene ble planlagt for flere år siden, og har ligget ute for salg i over to år.
– For andre spørsmål, ta kontakt med departementet, skriver han.
Administrerende direktør i Maskinistforbundet Hege-Merethe Bengtsson sier til TU at det er svært beklagelig at departementet og Sjøfartsdirektoratet tillater regelbruddet.
– NIS-flagget har ikke krav til norsk kompetanse, norsk bosatt mannskap eller norske lønns- og arbeidsvilkår. Nå departementet godtar NIS-skip langs kysten har vi brutt et svært viktig prinsipp. Dette er ikke en lønnskamp. Det er en kamp om å beholde norske maritime arbeidsplasser, sier hun.
Nå har næringsdepartementet varslet at de skal kalle inn til en diskusjon i august om å endre NIS-ordningen for Hurtigrutens ekspedisjonsskip.
– Vi kjemper for en ny fast løsning der NIS skal inneholde krav om norsk innhold hva gjelder bemanning, lønn og arbeidsvilkår, sier Bengtsson.
Dropper nullutslipp i verdensarvfjordene: – Et knefall for cruiseindustrien