SKIP

- Den største miljøoppgraderingen i Hurtigrutens historie

Bygger om til gass og batteri.

Hurtigruten betegner tiltaket som den største miljøoppgraderingen i selskapets historie.
Hurtigruten betegner tiltaket som den største miljøoppgraderingen i selskapets historie. Foto: Eirik Helland Urke
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
20. apr. 2018 - 16:08

Hurtigruten skal oppgradere inntil ni av skipene sine til hydriddrift med gassmotorer og batteripakker. Rolls-Royce Marine har fått oppdraget.

Hurtigruten betegner tiltaket som den største miljøoppgraderingen i selskapets historie.

Intensjonsavtalen med Rolls-Royce Marine omfatter oppgradering fra dieseldrift på seks av Hurtigrutens skip, med opsjon på ytterligere tre. Oppgraderingen skal være ferdig før 1. januar 2021.

– Dette er en investering i fremtiden og en historisk dag for oss, for miljøet og for hele norskekysten. Kombinasjonen av batteripakker og de mest miljøvennlige og effektive gassmotorene på markedet vil gi en enorm miljøgevinst, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Flunka ny motor

Gassmotorene som leveres av Bergen Engines, en del av Rolls-Royce Power, er splitter nye, videreutviklet fra dieselversjonen B33:45, som ble introdusert på markedet i 2014.

Det har hele tiden vært plan om å lansere den i gassversjon. Nå får Hurtigruten æren av å være første kunde, før den offisielle lanseringen. Hvert av Hurtigruteskipene får to av 6-sylinderversjonen. 

Vis mer
Bergen B36:45L6PG
Bergen B36:45L6PG

B33:45 har i dieselversjon blitt svært godt mottatt og er solgt til en rekke skip. Rolls-Royce har stor tro på at gassversjonen, Bergen B36:45L6PG, også vil bli populær.

Det er en rentbrennende gassmotor, tidligere kalt «lean burn». Det vil si at den kun går på gass som antennes med tennplugger. Det mest vanlige på gassmotormarkedet er DF, dual fuel, som bruker diesel til antenning og kan bruke flere typer flytende drivstoff. Miljøutslippene blir dermed noe større fra DF-motorer.

Promas

Hurtigruteskipene får også nye propeller og ror, Promas-systemet til Rolls-Royce. Ror og propell er nærmest integrert for mer effektiv utnyttelse av skyvekraften både til framdrift og manøvrering.

- Promas er blitt mer og mer vanlig på cruiseskip. Sammen med vårt kontrollsystem og gassmotorer, vil det gi svært god energieffektivitet, sier kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk til TU.

Rolls-Royce skal også levere elektrosystemet SAVe Cube med én integrert drivenhet og styresystem for hele skipet. Inkludert er også et hybridsystem med store batteripakker. Størrelsen er foreløpig ikke avklart.

CO2 og NOx-kutt

Hurtigruten bygger om skipene for å tilfredsstille Samferdselsdepartementets krav om 25 prosent CO2-kutt i forhold til dagens skip. Det oppnås i stor grad ved å bytte ut dagens dieselmotorer med gassmotorer.

Da oppnås også 80-90 prosent kutt i utslipp av helseskadelige stoffer som NOx, svovel og partikler. Batteripakkene kommer i tillegg og vil redusere drivstofforbruk og dermed utslipp ytterligere.

Utslippsfritt

Havila vant kontrakten på fire skip til kystruteseilasen. Selskapet skjal bygge helt nye skip og regner med å installere batteripakker på rundt 6 MWh. Per Sævik har sagt at han ønsker å seile inn og ut av Geirangerfjorden på batteri.

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at de ikke er i mål med spesifikasjonene og størrelse på batterier.

Vis mer

- Vi retter oss etter dagens regelverk, men vil sette av plass til enda større batteripakker for å møte framtidige krav, sier Ege.

Foreløpig er det kun i Bergen det finnes landstrøm for Hurtigruten. Flere havner som har Hurtigruteskip ligge til kai i minst en time, planlegger å bygge ut landstrøm- Dersom det er nok strøm tilgjengelig, kan batteriene også lades i slike havner.

Promas: Ror og propell er koblet sammen og reduserer dermed energibruk for skip. <i>Bilde:  Rolls-Royce</i>
Promas: Ror og propell er koblet sammen og reduserer dermed energibruk for skip. Bilde:  Rolls-Royce

Batteriene vil i hovedsak benyttes til peak shaving, det vil si å ta toppene i effektbehovet om bord på skipet og dermed gi mer optimal drift av hovedmotorene.

Omfattende ombygging

Utskifting av hovedmotorene er en tidkrevende og komplisert jobb. Skipet må i tørrdokk og store hull skjæres ut i skroget for å få de gamle ut og nye motorer inn.

Hurtigruten har ikke valgt verft for denne jobben ennå.

- Vi forhandler med flere verft.  Metode for å bytte motorer kan variere fra verft til verft, sier Ege.

Ordren er såpass stor at den også kan bli delt på flere.

En av utskiftingsmåtene kan være å bygge en helt ny motorseksjon på land, for å montere motorer samt tilhørende utstyr. Når skipet settes i dokk, skjæres bunnen og seksjonen med dieselmotorene ut. Ny seksjon med motorer jekkes på plass, sveises og rør og kabler kobles opp. Det kan være en tidsmessig gunstig metode.

Så god som ny

Astrid Opsjøen i Rolls-Royce, direktør for salg av avanserte løsninger, sier at Hurtigruten får en moderne og effektiv motor.

MS Polarlys er ett av de seks hurtigruteskipene som får gassmotorer og hybrid framdrift. De skal fra 2021 seile på ny kontrakt på Kystruten Bergen-Kirkenes. Hurtigruten har opsjon på ytterligere tre skip. <i>Foto:  Carsten Pedersen</i>
MS Polarlys er ett av de seks hurtigruteskipene som får gassmotorer og hybrid framdrift. De skal fra 2021 seile på ny kontrakt på Kystruten Bergen-Kirkenes. Hurtigruten har opsjon på ytterligere tre skip. Foto:  Carsten Pedersen

- Sammen med de øvrige nyhetene i energisystemet, vil Hurtigrutens skip være like effektive og grønne som om de skulle vært splitter nye, sier Opsjøn.

Hurtigruten mener de får seks effektive og miljøvennlige skip til en pris tilsvarende 1,5 nybygde. Det de går glipp av er gevinst av ny og bedre skrogdesign.

- Rolls-Royce sier at vi får like effektive skip som om de var nye. Det stoler vi på. Vi skal også klare å ha skipene ferdig ombygget til 2021, sier Ege.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.