Årets første seks måneder har gitt et resultat før skatt på minus 113 millioner euro – eller drøyt 1,3 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
Bare i perioden april til juni i år endte resultatet på minus 64 millioner euro, tilsvarende 737 millioner kroner. Det er vel 20 millioner euro svakere enn samme periode i fjor.
Hovedårsaken til den negative bunnlinjen er økte finanskostnader og den svake krona.
Det mest positive i halvårsrapporten er at bookingene for hele 2023 er vel 30 prosent høyere enn for 2022 på samme tid i fjor. Selskapet merker ennå ettervirkningene etter koronapandemien.
– Hurtigruten Norge henter seg inn veldig, veldig bra, sa konsernsjef Daniel Skjeldam under en investorpresentasjon tirsdag.
– På den annen side: Hurtigruten Expeditions er bak planen, og vi jobber med å forbedre det. Vi har ikke levert på den kommersielle siden, sier han.
Volkswagen under sterkt press – vurderer å stenge fabrikker i Tyskland