FLOPP ELLER FULLTREFFER

Husker du sperrene på T-banestasjonene i Oslo? Dette er grunnen til at de floppet

Billettsystemet Flexus skulle revolusjonere kollektivtrafikken i Oslo. Det skjedde aldri, men hva skjedde egentlig med Flexus?

Hør den nyeste episoden av Flopp eller fulltreffer!
Hør den nyeste episoden av Flopp eller fulltreffer!
Sara EngesvikSara EngesvikJournalist
Vilde AlstadVilde AlstadJournalist
13. des. 2022 - 05:00

En podkast fra

Hør Flopp eller fulltreffer på...

Tidlig på 2000-tallet satser kollektivselskapene i Oslo og Akershus stort på «bipende» magnetkort, nye billettautomater, «validatorer», og tilhørende programvare. Beboere rundt og i hovedstaden kan bare glede seg, et nytt billettsystem er på vei: Flexus!

Men årene går, og billettautomatene og sperrene står ubrukte. I 2018 fjernes de store stålboksene – uten at de noen gang har vært i bruk. 

De som leste en avis i løpet av disse 18 årene kan umulig ikke ha fått med seg deler av Flexus-dramaet som jevnlig kom med nye episoder (TU og Digi har selv et rikt Flexus-arkiv for de som vil på en liten «trip down memory lane»).

Men det er vanskelig å få et fullt overblikk over et prosjekt som varer i over 20 år – og enda vanskeligere er det å forstå hvorfor man ikke klarte å lage et nytt billettsystem. 

I den nyeste episoden av Flopp eller fulltreffer får du høre historien som utspilte seg i alle disse årene. 

Er Flexus en flopp?

Nå, i 2022, er Flexus bare et vagt minne om en Flexus-logo som for lengst er erstattet med de røde og grå Ruter-kortene og ikke minst, mobil-billetter. 

Flexus har for lengst fått status som en flopp. Men er det hele sannheten?

Vi har snakket med Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen, om hva som skjedde da Ruter overtok Flexus i 2009 og om hvordan man redder et synkende skip. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.