Ledelsen i Øksnes Entreprenør AS ser tilbake på et begivenhetsrikt år. Det familieeide selskapet med kontor på tettstedet Myre i Vesterålen mottok i 2019 både den nordnorske bransjeprisen «Beste bygg i nord», og den europeiske «Business of The Year Award» for selskaper med omsetning mellom 26 og 150 millioner euro.
Det er lett å tenke at slikt skjer til tross for, og ikke på grunn av lokaliseringen. Det tenkte også lederne i selskapet. Men administrerende direktør Stian Reinholdtsen og økonomidirektør Øysten Knudsen sier møtet med europeiske kolleger under prisutdelingen i desember ble en vekker.
Unike
– Vi ble ganske overrasket over å motta en slik pris. Vi trodde ikke vi var i stand til å nå opp i en slik sammenheng, men man blir kanskje litt fartsblind for sin egen virksomhet. Vi ser ikke oss selv utenfra slik andre gjør, sier Reinholdtsen.
Han beskriver følelsen under prisutdelingen i Warszawa litt som det kanskje må være nominert til en Oscar. At det var gøy å bli invitert, men at de aldri i verden så for seg å holde takketale.
– Jeg mener; her var det store, flinke selskaper fra selveste Paris og Berlin. Det føltes litt håpløst å konkurrere mot slike, men så oppdaget vi at det er de som er de ordinære, det er de som ligger i bykjerna med standard forretningsmodeller det er lett for andre å klone.
Av responsen fra de øvrige deltakerne på arrangementet skjønte Reinholdtsen og Knudsen fort hvordan europeiske kolleger ser på et selskap som bygger i stål og betong utover havet under arktiske forhold.
– Det ble en ny opplevelse av at det jo faktisk er vi som er unike, som utvikler egne løsninger for de forholdene vi jobber under og kundene vi jobber for.
Rekruttering
Selskapet teller for tiden litt over 100 fast ansatte. Under perioder med vekst og høy aktivitet toppes laget med prosjektansatte, men som hovedregel ønsker selskapet fast ansatte.
– Vi ønsker at folk skal føle trygghet i jobben. Så om det i løpet av tiden på et prosjekt viser seg at en innleid arbeider passer hos oss, ender det ofte med at vi tilbyr fast jobb, sier Øysten Knudsen.
Som i mange andre entreprenørbedrifter er innslaget av utenlandsk arbeidskraft betydelig. Mange av disse pendler til og fra Øksnes og hjemlandet i turnus, men noen har også bosatt seg i nord.
– Vi jobber aktivt for å bosette utenlandsk arbeidskraft her hos oss. Dette er dyktige fagarbeidere som det er viktig for oss å tilrettelegge for. Vi har lyktes med noen få, men utfordringen er å skaffe jobb til ektefellen. Vi ser en mulighet til å lykkes med å bosette flere i tiden fremover, sier Reinholdtsen.
Rundt 50 av selskapets fast ansatte er utlendinger, rundt halvparten av disse er fra Polen. Det store innslaget polakker har ført til en forbrødring mellom Norge og Polen. Blant annet la selskapet en bedriftssamling til Krakow for å møte gjestearbeiderne i deres hjemland.
– Vi tok med ektefeller og det hele og fikk en svært hyggelig opplevelse. Slikt skaper samhold i bedriften, sier de. De anser denne typen inkludering av bedre halvdeler som vel anvendte penger.
– Det er tross alt de som til syvende og sist godkjenner overtidsbruken når det røyner på.
USA kan selge artilleriutstyr til Norge for 1,5 milliarder
Åpne søknader
Selskapet opplever en svært lav utskifting i staben, og bruker ikke mye penger på annonser.
– Vi har få annonser ute, men vi har ofte kontakt med folk som vil jobbe for oss. Den positive oppmerksomheten vi får gjør oss attraktiv som arbeidsgiver, så det ligger til enhver tid åpne søknader å ta av. Veldig ofte skjer ansettelsene ved at noen kjenner noen, og dermed i praksis rekrutterer sine egne kolleger.
– Det blir kanskje slik at mange har lyst til å spille for vinnerlaget?
– Ja, vi er kjent for å være en bedrift der folk står på fordi de synes det er artig. Det er også viktig at vi rekrutterer folk som er klar over en slik kultur, og ønsker å være en del av den.
Stolte ansatte
Knudsen og Stiansen høres egentlig ut som ledelsen for et lokalt fotballag som har erkjent at man ikke kan kjøpe seg et godt lag, men må dyrke frem spillere fra lokalmiljøet.
– Ja nettopp, det blir litt sånn. Vi må ha ansatte som ønsker å være her fordi de føler seg hjemme, ikke bare fordi vi betaler dem for å være her, sier de to.
– Det handler om å skape viljen til å «blø for drakten»?
– Ja, litt sånn er det hos oss. Det er fantastisk å oppleve at vi har stolte ansatte som går i firmajakke på kafé på lørdag, og som setter navnet sitt på døra til firmabilen. Som tar bilder ute på anlegg som de sprer i sosiale medier fordi de er stolte over at de leverer kvalitet under tøffe forhold, sier de to direktørene.
At en av arbeiderne faktisk også har tatovert bokstavene «Æ E ØE» på armen understreker sterke følelser. For dem som ikke har dialekten inne, betyr bokstavene «Jeg er ØE».
– Kultur spiser strategi til frokost, slår Stian Reinholdtsen fast.
Ungdom hører med i all rekruttering, og Øksnes Entreprenør deltar i et samarbeid med andre entreprenørselskap i regionen om rekrutteringsprosjektet «Vi bygger Vesterålen».
– Teknologifagene får mye interesse, så det å velge byggfag har ikke lenger den samme attraktiviteten som før. Vi jobber derfor med å få frem alt det spennende som skjer i bransjen, som robotisering og VR, slik at det motiverer ungdommen til å søke seg til byggfagene. Vi må stå sammen med konkurrentene våre hvis vi skal få til dette.
Øksnes entreprenør AS:
Resultatregnskap |
2018 |
2017 |
2016 |
Sum driftsinntekter |
248 642 |
277 637 |
185 907 |
Driftsresultat |
17 690 |
27 646 |
15 307 |
Resultat før skatt |
17 182 |
27 262 |
15 272 |
Sum skatt |
3 809 |
6 155 |
3 843 |
Årsresultat |
13 373 |
21 107 |
11 430 |
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris