INNSIKTIT

Hva skjer når du ringer med mobil?

8. okt. 2007 - 15:18
Vis mer

En mobiltelefon som slås på, må først finne hvilke nett som er tilgjengelig. Er den i det landet den hører hjemme, kobler den seg til nettet den er abonnent i. Det vil si at en telefon som bruker NetComs nett bruker bare det og visa versa med Telenor. Unntaket er nødnumre. Har ikke det ene nettet dekning, vil telefonen kunne bruke det andre til å ringe nødnumre. Til og med uten pinkode på SIM-kortet.

Det første telefonen gjør er å utveksle informasjon med mobilnettet. Det sjekkes om abonnementet er gyldig, om telefonen er meldt stjålet ved at telefonens IMEI-nummer sendes over for autentisering. IMEI-nummeret er en unik ID-kode som hver eneste mobiltelefon er utstyrt med og som identifiserer den som enhet.

Når mobiltelefonen og nettverket har utvekslet informasjon, eller handshaket som det kalles, er den klar for samtaler. Denne prosedyren skjer enten telefonen er i Norge eller i utlandet. Forskjellen er at telefonen vil plukke ut det nettet med de sterkeste signalene i utlandet.

Mobiloperatører kan også styre trafikken til utenlandske samarbeidspartneres mobilnett. Dette benyttes for å sikre mobilkunden best mulig kvalitet på nettet som benyttes i utlandet og at prisene i nettet er konkurransedyktige.



Ringe

Etter at en mobiltelefon har gjennomført en samtale, produseres det en såkalt CDR – Call Detail Record. CDR-en inneholder blant annet opplysninger om hvor det er ringt fra, hvem det er ringt til og samtalens varighet. Det er mobilnettet som lager denne CDR-en og sender den videre til mobiloperatørens faktureringssystem, eller billingsystemet som det også kalles. Her blir CDR-informasjonen knyttet til den enkelte abonnent og de vilkår som gjelder for abonnementet. Billingsystemet lagrer informasjonen til det er på tide å skrive ut en faktura.

Billing-informasjonen beholdes i en viss tid for å ta høyde for eventuelle klager eller andre forhold vedrørende fakturaen.

Reiser du i utlandet, skjer akkurat det samme, men her rutes CDR-en til en internasjonal behandlingssentral. For alle utenlandssamtaler med NetCom-telefoner sjekkes CDR-en i Tampa i Florida. Her sjekkes hvor samtalen er ringt fra, om CDR-en er feilfri og at det foreligger en gyldig avtale mellom telefonselskapene o.l.



Reiserute

En samtale fra en mobiltelefon til en annen beveger seg ikke særlig langt som radiosignal. I GSM-nettet kan signalet mellom en basestasjon og en mobiltelefon bevege seg teoretisk opptil 34 km, men det krever fri sikt. I 3G-nettet er tilsvarende avstand 17 km.

Fra basestasjonen sendes signalene i fastnettet til basestasjonen som har forbindelse med den andre mobiltelefonen. I dag blir de fleste signalene sendt over fiberlinjer i fastnettet, men i Norge brukes også en del radiolinjer som er trådløse forbindelser mellom store parabolantenner med fri sikt til hverandre, montert i spesielle master.



Tre ledd

En mobilsamtale deles gjerne opp i tre ledd. Den som ringer utfører noe som heter originering, det vil si å initiere samtalen. Reiseruten videre kalles transmittering som utføres av en carrier. Når samtalen mottas, kalles dette for terminering.

Alle de tre leddene kan ha krav på betaling for å formidle samtalen. Kostnaden varierer med abonnentens prisplan, som det er et mange av.



Virtuelle nett

Det er ikke bare netteieren som selger mobiltjenester. Flere videreforhandlere formidler mobiltjenester i såkalte virtuelle nett. I Norge leier noen av Telenor og andre av NetCom.

Alle slike videreforhandlere har sin egen såkalte IMSI-serie med ID-numre. En IMSI-serie består alltid av nettverkseierens fem siffer først. NetCom har f.eks. den unike internasjonale tallkoden 242-02. Deretter følger videreforhandlerens to siffer og til slutt en rekke tall som identifiserer den enkelte abonnent. Alle disse tallene finnes på SIM-kortet.



Utlandet

Det er den utenlandske netteieren som bestemmer prisen på origineringen. Minuttprisen de bestemmer inkluderer også transmittering av samtalen til mottakerens nett.

Prisen på utenlandssamtaler har vært ansett som en viktig inntektskilde for mobiloperatørene. Dette har regulatorene i EU merket seg, og har i den forbindelse satt et tak på hva det skal koste å ringe innen Europa. Fra rundt nyttår er den maksimale prisen 3,90 kroner pluss moms per minutt i Europa, mens det maksimalt kan koste 1,90 kroner pluss moms å motta en samtale i et europeisk nett.

På samme måte som ved samtaler har det vært svært dyrt å bruke data i utlandet. Vanligvis kan det koste en femtilapp eller mer for en MB. Dataprisene i Europa er imidlertid under sterkt press og vil synke framover.



Kilde: Kjell Kongelf, NetCom

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.