Den 3 755 meter lange Hvalertunnelen ble åpnet i 1989. Etter 17 års drift er tiden inne for en oppgradering. Vann- og frostsikringen i tunnelen er litt av et klattverk. Tre forskjellige typer hvelv er brukt. Nå skal alt rives og erstattes av PE-skum dekket med sprøytebetong. For å sikre plass til PE-skummet skal tverrsnittet i tunnelen kontrolleres og eventuelle knøler pigges eller strosses bort.
Belysningen skal også skiftes ut. Lysforholdene i tunnelen blir vesentlig bedre når oppgraderingen er fullført. Kabelbrua skal fjernes og erstattes med en ny i hele tunnelens lengde. Entreprisen omfatter også sprenging av havarinisjer.
Arbeidet skal utføres mens det går trafikk gjennom tunnelen. Trafikken vil bli enveiskjørt med lederbil. Bare når det sprenges blir tunnelen stengt. Det skjer om natten. Arbeidet blir igangsatt over påske og avsluttes ved utgangen av september neste år.
Hvalertunnelen erstattet i sin tid fergesambandet mellom Asmaløy og Kirkøy. Det har ikke vært vurdert å sette inn en midlertidig ferge på dette sambandet for å kunne stenge tunnelen i anleggstiden. Fergelemmene er forlengst demontert.