Å skrive lærebok om hvordan man best velger ut,og ansetter, medarbeidere må være noe av det mest krevende en forfatter gir seg i kast med.
Utvelgelse av medarbeidere skjer jo gjerne med en blanding av " like-fjeset-på" og intelligent (?) vurdering; omtrent slik vi betrakter medmennesker også i andre sammenhenger.
Det er Rigmor E. Grimsø, som har laget denne boken. Hun er skreddersydd for oppgaven: Magister i kognitiv psykologi (hvorfor og hvordan mennesker oppfatter det vi oppfatter) og mangeårig personaladministrator i næringslivet.
Grimsø har vært amanuensis i personaladministrasjon ved Handelshøyskolen i Bergen og dosent ved Sjøkrigsskolen. Dessuten skrev hun den bestselgende (opplag 20 000) boken Personaladministrasjon; teori og praksis.
Hun vet mye om det hun skriver om. Og det merkes, for sjelden finner man en så grundig og gjennomdokumentert lærebok som dessuten er leseverdig. Og hvert kapittel avsluttes med en oppsummering.
Du kan godt lese den først, så vet du hva du skal lete etter i den fyldige teksten. Boken er ikke bare et funn for folk som ansetter folk, den burde også leses av tillitsvalgte i arbeidstagerorganisasjonene.