En undersøkelse fra fagforbundet Sveriges ingenjörer viser at hver sjette ingeniør har en idé som kan lede til et kommersielt produkt eller tjeneste som igjen kan skape nye jobber.
Men i over halvparten av bedriftene blir ikke den type ideer fulgt opp.
De sier at det er ikke tid for ideutvikling. Ifølge undersøkelsen skjer det også fordi det er mangel på ressurser og tydelig satsing på innovasjon.
Undersøkelsen ble sendt ut til 108.000 yrkesaktive medlemmer i Sverige og ble besvart av 64 prosent.
Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet
Urovekkende
Det er et urovekkende tegn på at mange bedrifter nedprioriterer fornyelse og utvikling, mener organisasjonen.
– Ingeniører sitter på kompetanse og har muligheter til å realisere noe nytt. Våre medlemmer spør etter engasjerte ledere som støtter ingeniørenes ideer og inspirer til en endring, ifølge deres nettsider.
Deres anbefaling for å ikke gå glipp av potensielt gode kommersielle ideer, er å systematisere innovasjonsarbeidet.
For eksempel gjennom å gi medarbeidere egen tid i arbeidstiden til å utvikle nye ideer, ansette en egen ansvarlig for innovasjon med ressurser til å gjennomføre det arbeidet, og belønne de som er aktive i innovasjonsarbeidet og skaper god klima for endringer.
Les også: 9 grunner til at prosjektet feiler før det engang har begynt
Ekstra viktig med oppmuntring
Konstituert administrerende direktør i det statlige innovasjonsselskapet Siva, Espen Susegg, sier at en gjennomsnittlig arbeidstaker i Norge er en kunnskapsarbeider. Derfor er det viktig å sørge for at gode ideer blir realisert og blir til nye produkter og tjenester.
– Det er mange kompetente folk i ulike bransjer i Norge, og da blir det ekstra viktig å oppmuntre og lage en kultur for å skape mer innovasjon i næringslivet, sier Susegg.
Han sier at det er flere måter å gjøre det på.
– Det handler om å gi de ansatte trygghet om at her er det rom for nyskaping, at man som enkelt person eller flere personer kan gå ut og prøve noe nytt, sier han.
Siva jobber for å skape mer innovasjon i nye og i allerede eksisterende bedrifter. For eksempel har de inkubasjonsprogram hvor de ansatte i bedriftene kan få hjelp fra ulike ressurspersoner for å lykkes med et innovasjonsprosjekt.
– Målet med våre inkubatorer er å oppmuntre til å tørre å bistå med råd og veiledning sånn at de som har ideer, kan utløse potensialet, sier Susegg.
Les også: Konsulent: Dette er de 7 nye hersketeknikkene
Eksempel fra Trøndelag
Susegg legger til at det er ikke sånn at alle ideer er like gode og kan bli til noe.
– I våre inkubatorer må man bidra til å senke terskelen for å tørre å tenke store tanker, og raskt avklare om forretningsideen grunderen har er bra nok eller man skal forkaste det og gå videre.
Han trekker frem Aker Verdal som i begynnelsen av 2000-tallet var en ensidig hjørnesteinsbedrift.
– I mangel på kontrakter sto Verdal-samfunnet og Aker overfor store utfordringer. Gjennom å oppmuntre til entreprenørskap og gründerånd i kombinasjon med introduksjon av en innovasjonsplattform, har man over en 10-årsperiode utviklet industriparken til å bli Norges tredje største industripark med over 150 bedrifter. Alt dette med utgangspunkt i krisen i 2002 og godt håndverk fra mange.
Les også: Disse 7 tingene bør du aldri si til sjefen
Mer fokus på innovasjon fra ledelsen
Nito undersøkte sist dette temaet i august 2010. De spurte blant annet om hvordan innovasjonskraften er i medlemmenes bedrifter.
43,8 prosent svarte at det var tilfresstillende, mens 22,1 prosent mente det var dårlig.
På spørsmål hva som kan gjøres for å øke innovasjonsevnen, svarte 49 prosent at det vil hjelpe med mer fokus på innovasjon fra eiere og ledelse, mens 14,3 prosent mente det ville vært bra med bedre insentivordninger for ansatte.
Les også:
Øystein (50) har CV få kan matche - blir ikke invitert på intervju