– Dette er et soleklart brudd på opplæringsloven, som fastslår at elevene skal få undervisning av lærere med fagkompetanse, og at disse er til stede i timene, sier leder i Elevorganisasjonen Håvard Vederhus til Dagsavisen.
Rapport
Det er den internasjonale TIMSS 2007-undersøkelsen som ble lagt fram i forrige uke, som viser at over 32 prosent av mattetimene på 4. trinn brukes til egenarbeid for elevene – uten veiledning fra lærer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
På 8. trinn ligger tallet noe lavere, rundt 25 prosent.
Sparer
Vederhus mener at elevene ikke får undervisning de har krav på fordi kommuner og fylker skal spare penger:
– Dette er en teknikk for å kutte kostnader, sier han.
Nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet er enig:
– Mange kommuner har en lemfeldig holdning til opplæringsplikten de er pålagt. Dermed blir det lett å spare penger på å la elevene sitte alene med oppgavene i skoletiden, sier han.