Kongsberg Automotive sitter med "Patent nummer 316503, Reaksjonsstag for kjøretøyer og jigg samt fremgangsmåte for fremstilling av reaksjonsstaget."
Dette skrivet gir et bilde av kampen for å holde liv i produksjonsindustrien i et høykostland.
Patentdokumentet forener det verste i teknisk og juridisk språkbruk over 12 sider med setninger som inneholder over 160 ord.
Seier
Bak de uleselige formuleringene skjuler det seg en etappeseier i industriens kamp mot lavkostland og piratkopier.
Tusener av reaksjonsstag, som forbinder chassis og hjulaksler på lastebilder, forlater Kongsberg Automotive hvert år. Disse er laget av rør, med hus for gummibøssinger i hver ende.
Til nå er husene smidd, og hvert stag veier mange og uønskete kilo. På en lastebil er det typisk to stag på hver bakaksel og fem på forakselen. Slett ikke bra i en bransje som sliter med vektproblemer.
Betydelig vektreduksjon
På Kongsberg Automotive er utviklingsgrupper som jobber sammen for å finne og utvikle forbedringer, en del av det daglige arbeidet. Sven Bjørkgård , gruppeleder for utvikling, og konstruktør Aleksander Kristoffersen hadde ideen som førte til patentet for reaksjonsstaget, som nå blir stanset ut av tynnplate og bøyd til. Deretter har gruppen utviklet en jigg som sikrer at avstanden er akkurat som ønsket før husene sveises fast til røret.
- Vanligvis er det smidde hus som klemmes eller sveises på rørene, sier Bjørkgård. Med den nye metoden er vekten redusert med flere kilo for et komplett stag med bøssinger.
Fordelene er flere. Når husene er laget av bøyd tynnplate, blir det et hulrom mellom hylsen for bøssingene og røret. Der er det rom for å plassere varmebeskyttende isolasjon hvis stagene utsettes for mer varme enn godt er for gummibøssingene.
Mindre toleranser
De tradisjonelle stagene kan ikke lages tilstrekkelig nøyaktig, avvik opp mot +/- 2 mm er ikke uvanlig. - Det er viktig at akslene står riktig i forhold til chassiset. Enkelte av våre konkurrenter har sortert stagene i flere lengdekategorier og fargekodet disse. Det nye konseptet gir større nøyaktighet.
Bjørkgård vil imidlertid ikke ut med hvor nøyaktig den nye produksjonsmetoden er. - Forretningshemmelighet.
Hvorfor ta arbeidet og kostnadene med patentering, undrer vi. Hvorfor ikke bare starte produksjonen og tilby kunden et bedre produkt? Så enkelt er det dessverre ikke.
- Det er veldig mye kopiering i bilbransjen. Spesielt fra lavkostland, det er ikke alle som bryr seg så mye om opprinnelse heller.
Mange patenter hvert år
Dessuten, påpeker Bjørkgård, er dette et steg i en lang og kontinuerlig produktutvikling. Bedriften leverer mange patentsøknader hvert år. - Vi har tradisjon for at den eller de som hadde den opprinnelige ideen, føres opp som oppfinner(e), bedriften eier patentet og oppfinnerne mottar en godtgjørelse.
Det kan gå an, selv i et høykostland. - Vi har produsert bildeler siden 1957 og i dag er vi 1900 ansatte, forteller Bjørkgård. Patent nr. 316503 vil forhåpentligvis bidra til at det vil fortsette slik.