Mazda MX-30 er en kompakt el-SUV med et lite batteri - rettere sagt 35,5 kWh brutto. Det gir en WLTP-rekkevidde på kun 200 kilometer. De går dermed i motsatt retning av mange i bransjen, som setter inn store batterier (minst 50 kilowattimers batterikapasitet) i sine biler for å få lengre rekkevidde. Årets mestselgende elbil, Audi e-tron, har for eksempel en bruttokapasitet på 95 kWh - nesten tre ganger så mye.
Men hvor stort batteri trenger man egentlig? Det spør vi Mazda om i denne ukens utgave av podkasten Elbil - Teknisk sett.
Ifølge SSB rullet norske personbiler i gjennomsnitt 11.883 kilometer i 2019. Det gir en gjennomsnittlig kjørelengde på 32,6 kilometer per dag. Den nyeste reisevaneundersøkelsen viste at medianturen er på 19 kilometer, mens Mazdas undersøkelse gjennomført i flere land viser en gjennomsnittlig kjørelengde på 48 kilometer per dag.
200 kilometer burde med andre ord holde i den sammenhengen. Samtidig legger mange nordmenn ofte ut på langtur. WLTP-rekkevidden gir som kjent også kun et estimat på hvor langt du kommer under nokså optimale forhold - på vinteren kommer du ganske mye kortere.
Vil et batteri på 35,5 kWh da bli for snaut?
Elbil - Teknisk sett
I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.
Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.
Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.
Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:
Norge åpner igjen for eksport av forsvarsmateriell til Tyrkia