Alle vet stort sett hvor de var da Oddvar Brå brakk staven. I fremtiden vil det kanskje bli spurt om hvor folk var da det norske digitale bakkenettet ble etablert? Svaret er at de fleste var på Facebook, chatte-kanaler som Messenger eller at de så på YouTube. Alt sammen distribuert via internett.
Akkurat som Bruce Springsteens kjente sang har den norske ungdommen oppdaget at på TV er det ”«Fifty-seven channels and nothin’ on». De som skal være fremtidens digitale TV-brukere sverger heller til internett som kanal.
Selv har jeg digital-TV fra Get. Det har gitt meg færre og dyrere TV-kanaler. Slik blir det også med Riks-TV og det digitale bakkenettet.
Slagordet deres er av typen «Digital-TV til alle. Enklere blir det ikke». Jeg tror slagordet får en helt annen betydning når folk flest oppdager de må betale mye mer for å få færre TV-kanaler enn det de har i dag. Flukten til internett kommer bare til å øke. Det var vel ikke meningen da politikerne uten teknisk fotfeste bestemte den digitale TV-fremtiden?