Nylig lanserte Volkswagen de tekniske løsningene som tyske bilmyndigheter har godkjent for å løse bilfabrikantens juksemareritt. Ved siden av programvareoppdatering, så skal også 1.6-litersmotorene få installert en såkalt strømningstransformator – tilsynelatende et plastrør med et plastnett innvendig.
Hvordan kan en så tilsynelatende enkel del være med på å løse Volkswagens problemer? (Se video øverst)
Teknisk Ukeblad har spurt en rekke eksperter om hvordan innretningen kan være med på å gjøre 1.6-litersmotorene lovlige.
Les også: Slik renses dieselmotoren for NOx
Harselering
Bilpressen kastet seg med en gang over den tilsynelatende enkle delen. VG siterte biljournalist Jon Winding-Sørensen på følgende: «Det er vanskelig å avgjøre om man skal le eller gråte».
«Det er utrolig at det ikke har stått en kø av utviklingsingeniører hos Volkswagen som har pekt på denne løsningen», skriver biljournalisten i en kommentar for Bilnytt (krever innlogging). Også det anerkjente bilnettstedet Automotive News harselerte med løsningen.
«Det høres litt ut som den fiktive Flux-kondensatoren som tillot en DeLorean å reise i tid i 80-tallsfilmen 'Tilbake til fremtiden'», skriver nettstedets europakorrespondent om VWs strømningstransformator.
Tjeneste: Sjekk om din bil er berørt av utslippsjukset
Velkjent teknologi
Sivilingeniør og konsulent i motor- og brennstoffteknologi, Knut Skårdalsmo, forteller at plastinnretningen er velkjent teknologi.
– Innen strømningsmåling er strømningsrettere et velkjent og velbrukt virkemiddel for å øke kvaliteten, altså nøyaktigheten på målingene, skriver han.
For å holde NOx-utslippet fra en motor under kontroll og samtidig ha en motor som går mest mulig optimalt også med hensyn til kjørbarhet, drivstofforbruk og partikkelutslipp, så kreves et svært nøyaktig samspill mellom luftmasse og innsprøytingsforløp i motoren. Parametere i innsprøytingsforløpet er både mengde innsprøytet diesel og når dieselen sprøytes inn i sylindrene.
– Mer nøyaktig måling av tilført luftmasse vil dermed helt klart være fordelaktig, mener han.
Han peker på at bedre kontroll av selve forbrenningsprosessen gir redusert NOx-utslipp ut av motoren. Det betyr at NOx-feller og andre tiltak for å fjerne NOx får en «enklere tilværelse» og at mengden NOx som kommer ut av eksosrøret reduseres.
Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer
Flere spørsmål enn svar
Hvorfor Volkswagen velger å bruke en strømningsretter på 1.6 literen og ikke 2.0 literen, har han ingen god forklaring på. Her har eksperten flere spørsmål enn svar.
– Det kan ha sammenheng med at 1.6-literen har en utforming på innløpet til luftmassemåleren som ikke er optimal. Det kan også være at 1.6-literen har en annen type luftmassemåler. En annen forklaring er at det er samme luftmassemåler på de to motorene, men at den er litt for stor for 1.6-literen slik at den blir for unøyaktig ved lave strømningsrater, skriver han.
Han understreker at han kun kjenner løsningen fra pressemeldingen til Volkswagen.
TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»
Eliminerer turbulens
Også Professor Terese Løvås ved institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU forteller at løsningen er velkjent teknologi.
– Løsningen kommer antakeligvis raskt fordi det er ting de er kjent med fra lab-virksomhet. Å bruke et slikt nett for å stabilisere strømmer brukes mye i lab-sammenheng når man skal se på flammer og strømninger. Det retter ut og eliminerer turbulens, sier hun til Teknisk Ukeblad.
– Det kan virke som de tror at en del av problemet har vært at måleutstyret i motoren ikke har vært nøyaktig nok, forteller hun.
Bedre målingen av luftmassen, kan gi mer nøyaktig blanding av luft og diesel, ifølge henne.
– Der er mulig at det kan gi positiv effekt, at motoren kjører litt mer optimalt. Det vil nok gi utslag på NOx-dannelse, som er veldig temperatursensitivt, sier hun.
Hun presiserer at hun kun kjenner detaljene fra media og fra Volkswagens pressemelding.
VW-skandalen: VW-skandalen: De er utslippsjegerne ingen lurer
– Forbedrer ikke rensingen
Motorekspert Bengt Johansson ved Lunds tekniske høyskole er skeptisk.
– Jeg forstår ikke hvordan de kan gjøre en så stor sak ut av en enkel strømningsretter, skriver Johansson til Teknisk Ukeblad.
– Dersom de har hatt problemer med luftgjennomstrømningen foran luftmassemåleren, så kan man naturligvis løse det med en sånn retter, men det påvirker ikke mer enn at strømmen av luft kan måles bedre. Det gir i seg selv ingen forbedring av rensingen av avgasser, fortsetter han.
Teknisk Ukeblad har forsøkt å få svar fra Volkswagen-importør Harald A. Møller på hvordan enheten virker og hvorfor den ikke er nødvendig på 2.0-litersversjonen. De svarer at de må komme tilbake når de har fått mer informasjon fra fabrikken.
Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre