Et varemerke kan bestå av alle slags tegn som skiller en næringsdrivendes varer eller tjenester fra andres varer og tjenester.
En merkevare derimot er ikke bare et navn eller en logo, men et varemerke som i kraft av sin forankring eller historie har tilrettelagt for emosjonelle verdier i forbrukerens hode.
For en potensiell kunde er en merkevare lik et fyrtårn midt i et hav av tilbud.
Merkevarer består av både rasjonelle og emosjonelle verdier. Det er ofte de emosjonelle verdiene man ønsker å uttrykke i et varemerke, slik at man på den måten får fortalt forbrukeren (konsumenten) hvilke fordeler varen har i forhold til konkurrentenes.
MEN merkevare-byggingen må bygge på substans og budskapet må gjenspeile produktet. En næringsdrivende kan ikke ”brande” seg til noe han eller hun ikke er.
Hva ønsker den næringsdrivende/virksomheten at forbrukeren samarbeidspartnerne skal assosiere når de hører navnet? Hvilke tanker ønsker den næringsdrivende at navnet skal igangsette i forbrukerenshode?
Det er flere ting å tenke på i internasjonal sammenheng, som at ord kan ha forskjellige betydninger , et varemerke kan gi helt andre assosiasjonerenn det eieren ønsker, og varemerket kan faktisk allerede være beskyttet for andre. Hva da? Riktig fokus på merkevarebygging/”Branding” og godt forarbeide før valg av varemerker/logoer tas osv., kan være helt avgjørende. Det er faktisk skillet mellom suksess og fiasko.