ABBs avdeling i Ulsteinvik skal levere kraft-, fremdrifts- og energilagringsløsning til to nye fartøy som blir blant de mest innovative i olje- og gassektoren. Spesialskipene trenger avanserte fremdrifts- og kraftforsyningssystem for å utføre sine operasjoner. Den nye Azipod D-thrusteren vil sikre skipene «millimeterpresisjon» i åpent hav.
Reduserer utslipp
- Løsningene vi leverer vil gjøre fartøyene fleksible og effektive å operere. Azipod D-thrustere, Onboard DC Grid og energilagring er framtidsrettet teknologi som matcher de krevende behovene fra offshore-industrien og reduserer utslipp, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.
Kutter forbruk
Hvert fartøy får to thrustere på 4,2 megawatt. Kjølesystemet kombinerer direktekjøling fra sjøvann med luftkjøling, noe som øker elektromotorens ytelse med opptil 45 prosent. Azipod-thrusterne vil føre til betraktelig redusert drivstofforbruk. Manøvrerbarhet og posisjonsholding er vitalt for skipene, og Azipod-thrusterens 360 graders styrbare propell gjør den ideell til formålet.
Har du lest: Reparerer skip på verdens syv hav fra Bærum
Batteridrift
Likestrømsnettet som brukes kan kutte drivstofforbruket med inntil 27 prosent sammenlignet med tradisjonelt vekselstrømanlegg. Løsningen gjør at fartøyenes fire 3600 kilowatts generatore kan operere på variabelt og optimalt turtall. Skipene er også utstyrt med batterier som ytterligere vil optimalisere kraftforsyningssystemene og redusere energiforbruket.
Fjerndiagnose
Det avanserte utstyret om bord får ABBs fjerndiagnosetjeneste, Remote Diagnostic Services. Systemet kobler skipene til ABBs landbaserte supportsentre, hvor ingeniører kan overvåke tilstanden og sikre nødvendig teknisk støtte og service.