HAMBURG: Mercedes-Benz vil gjøre varebilene sine mer miljøvennlige.
Høye drivstoffpriser og krav om lavere CO 2-utslipp gjør miljøargumentet til et blytungt salgsargument.
Selskapet har bygget en ny generasjon varebiler basert på hybridteknologi.
Spareplugg
Varebilen Sprinter Plug-In Hybrid sparer så det monner.
Denne 3,5 tonns varebilen er en plug-in hybrid som kan lades fra strømnettet og de innebygde litiumbatteriene gir en rekkevidde på strøm alene på 30 km.
Selskapet bygger nå 11 prototyper av den nye hybrid-sprinter som skal testes i flere amerikanske byer.
Les også: Får Norges første hybridlastebiler
Dropper diesel
Siden dieseldrift er lite utbredt i USA utenom langtransport, er bilen bygget med bensinmotorer. Likevel påstår Mercedes-Benz at hybridteknologien vil gjøre at varebilene slipper ut rundt 40 prosent mindre CO 2, til og med sammenliknet med modeller med ren dieseldrift.
I en test sammen med FedEx i tung bytrafikk i Paris brukte den store varebilen bare en liter per mil.
Bremseenergi
I bytrafikk må slike biler bremse mye for å følge trafikken og det at de kan ta vare på bremseenergien ved å bruke elmotoren som generator betyr mye for drivstofføkonomien.
Den nye hybriden er en parallellhybrid som betyr at den elektriske motoren er montert mellom forbrenningsmotoren og automatgirkassen.
Bensintanken er halt standard, men 175 kilo litiumbatterier på til sammen 14 kWh, kommer i tillegg og er montert bak bakakselen. Bilen kan ta en nyttelast på 1,6 tonn som er litt mindre enn den rene dieselversjonen.
Utstyr
Bilen er utstyrt med elektrisk tilleggsutrustning slik som servostyring, bremseservo og aircondition som gjør at alt virker som det skal selv om varebilen går på strøm med avslått bensinmotor.