GM-konsernets hydrogen-eksperter er ikke i tvil om at hydrogen blir frmtidas drivstoff.
"Vi ønsker å fremme mulighetene for distribusjon og bruk av flytende hydrogen fra tanker i selve kjøretøyet, så flytende hydrogen kan bli fremtidens drivstoff", sier Dr. Lawrence Burns.
Han leder GMs forskning og utvikling på hydrogen. Burns hevder bestemt at både komprimert og flytende hydrogen vil bli brukt i fremtidens biler.
Hydrogen i flytende form er spesielt attraktivt, fordi det gir bedre distribusjon og økt rekkevidde.
Samarbeidet går ut på å skape globale standarder, forsyne leverandørene med spesifikasjoner og forsøke å finne den teknisk og økonomisk beste løsningen. Det sier Christoph Huss, sjef hos BMW for utvikling og trafikkpolitikk.
- På lang sikt venter vi etablering av opp mot 10 000 tankestasjoner for hydrogen i Tyskland, sier Huss.
Både GM/Opel og BMW har i flere år demonstrert at kjøretøyteknikken nærmest er ferdig utviklet, det som mangler er produksjon og distribusjon av drivstoffet.
- Å snakke om hydrogensamfunnet er nok å ta i, sier doktor Burns. Han mener at femten år er en fornuftig horisont.
Burns fortalte videre at GM nå finansierer et nytt forskningssenter ved MIT (Massachusetts Institute of Technology). Hensikten er å dypforske på avanserte fremtidsmaterialer for kommende kjøretøyer.
Lettmetaller, høyfaste stål og polymerkompositter peker seg ut. Særlig skal forskerne studere materialprosessering og teknikker for deleproduksjon. Først og fremst skal laboratoriet utvikle og perfeksjonere bruken av matematikkbasert modellering.