En av toppsjefene i DaimlerChrysler "glemte" miljøkonsekvensen av å produsere hydrogen under Tokyo Motor Show.
Professor doktor Thomas Weber, FoU-ansvarlig styremedlem i konsernet, hevder at DaimlerChryslers nyeste hydrogendrevne konseptbil har 30 prosent høyere effekt og 16 prosent lavere forbruk.
Korreksjon
Like etter forklarte en av hans utviklingsingeniører at man jo ikke oppnår forurensningsfri og rimelig produksjon av hydrogen før et nytt utvinningssystem er klart.
Inntil da må man utvinne hydrogen fra naturgass, metan (CH 4 ).
Dette gjøres i et spaltingsanlegg kalt en reformer. Anlegget – som man antar vil kunne plasseres på større bensinstasjoner fra omkring år 2020 - produserer rent hydrogen. Men prisen du betaler er utslipp av CO 2 og et visst energitap.
Sol og sjøvann
Man kan også utvinne hydrogen fra sjøvann, men også det koster store mengder energi. Solenergi har vært nevnt og det foregår flere studier med hensyn til å plassere ut enorme mengder solceller i en ørken nær sjøen.
Anlegget skulle produsere elektrisitet. Så kan man pumpe sjøvann inn i et elektrisk drevet spaltingsanlegg og skille oksygen og hydrogen fra hverandre. Det er særlig de store energiselskapene som studerer dette.
Konseptbil
Den nye DaimlerChrysler-studien er deres seneste eksempel på hva forskningen produserer. Fra før av har de en lang rekke gass- eller hydrogendrevne biler i test.
Den nye brenselcellen i konseptbilen Mercedes-Benz F600 HYGENIUS som ble vist i Tokyo, opptar bare 60 % av volumet som forrige generasjon celler krevde. Samtidig er ut-effekten økt til 85 kW og elektromotorens dreiemoment er nå på 350Nm.
Konseptet inneholder ingen om bord-reformer og er således avhengig av å bli tilført H 2. Dette skjer hver 300 kilometer, forbruket ligger på 0,29 dieselenheter (liter) pr mil.