ENERGI

Nel stenger ti hydrogenstasjoner etter eksplosjon

Stenger stasjonene i påvente av mer informasjon.

Her ryker det fra stedet der det som trolig er en hydrogentank eksploderte i Sandvika.
Her ryker det fra stedet der det som trolig er en hydrogentank eksploderte i Sandvika. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
10. juni 2019 - 19:54

Hydrogenselskapet Nel stenger ti andre stasjoner midlertidig etter eksplosjonen i Sandvika. Selskapet gjør det i påvente av mer informasjon.

Eksplosjonen var trolig i en hydrogentank og skjedde ved 17.30-tiden mandag ved en Uno-X-stasjon.

Ifølge E24 opplyste konsernsjef Jon André Løkke i Nel om stengingen under en telefonkonferanse tirsdag morgen.

– Det er for tidlig å spekulere i årsak og hva som har gått galt. Vår øverste prioritet er sikker drift av stasjonene vi har levert. Som en forholdsregel har vi stengt ti andre stasjoner midlertidig i påvente av mer informasjon, sier konsernsjefen.

Tekniske undersøkelser

Nel har levert systemet som produserer og fyller hydrogen på Uno-X-stasjonen i Sandvika. Stasjonene som stenges, ligger i Norge, Danmark og andre land, ifølge E24.

Selskapet sendte natt til tirsdag to egne eksperter fra Danmark med charterfly for å bistå i arbeidet og å starte tekniske undersøkelser.

– Området er trygt nå og vi er veldig glade for at det ikke skal ha skjedd noen personskader, sier konsernsjefen i Nel.

Sperringer hevet

Fram til tirsdag morgen var avkjøringene knyttet til av- og påkjøring fra E18, samt rundkjøringene ved Kjørbo stengt.

– Alle veisperringer er nå fjernet. Trafikken går som normalt, opplyste Oslo politidistrikt ved 7-tiden.

Eksperter har jobbet på stedet for å lette på trykket i tankene. Dette arbeidet startet tidlig tidsdag morgen og tok rundt én time.

Oslo brann- og redningsetat tok i bruk LUF 60, et beltegående kjøretøy som kan blåse bort brannrøyk og spyle store mengder vann, vanntåke eller skum, etter eksplosjonen på en hydrogenstasjon i Sandvika. <i>Bilde:  Heiko Junge / NTB scanpix</i>
Oslo brann- og redningsetat tok i bruk LUF 60, et beltegående kjøretøy som kan blåse bort brannrøyk og spyle store mengder vann, vanntåke eller skum, etter eksplosjonen på en hydrogenstasjon i Sandvika. Bilde:  Heiko Junge / NTB scanpix

Politi, brannvesen og representanter fra Uno-X-stasjonen har vært på stedet gjennom natten.

To til legevakt

To personer ble sendt til legevakten i Bærum med mindre skader, sier politiet til VG. Skadene kom som følge av at airbager ble utløst grunnet trykket fra eksplosjonen.

E18 og E16 ble stengt i begge retninger etter eksplosjonen.

– Jeg satt og spiste middag og har vel ikke hørt et så høyt smell før i mitt liv, fortalte Tom Laksfoss, som bor i området, til NTB mandag.

Stengte hydrogenstasjoner

I en pressemelding opplyser Uno-X, som eier hydrogenstasjonen, at de stenger sine to andre stasjoner av denne typen i Norge etter eksplosjonen.

Stasjonene ligger i Åsane i Bergen og på Hvam i Skedsmo.

Selskapet vet ikke årsaken til eksplosjonen. Heller ikke politiet kjenner til årsaken, ifølge operasjonsleder Cathrine Silju i Oslo politidistrikt.

Uno-X Kjørbo, som stasjonen heter, har nok hydrogen til å fylle tanken på omtrent 50 biler per dag. En hydrogenbil fyller i snitt tre til fire kilo per fylling og forbruker cirka 0,1 kilo per mil, ifølge Uno-X.

Her fra åpningen av Uno-X Kjørbo, 22. november 2016. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Her fra åpningen av Uno-X Kjørbo, 22. november 2016. Foto:  Eirik Helland Urke

Første av sitt slag

Det var den første stasjonen av sitt slag da den åpnet i november 2016 - en ny generasjon fyllestasjoner fra NEL ASAs datterselskap H2 Logic.

Innmaten består av patenterte teknologiløsninger som blant annet handler om kraftigere kompressorer og kjøleanlegg enn det som fantes på markedet i 2016.

Forbedret kjøling gjør at dispenseren («pumpa») kunne plasseres inntil 50 meter fra de øvrige komponentene.  Dispenserløsningen tar om lag en tredel av plassen til en ordinær bensinpumpe.

På tidligere produserte stasjoner var alle komponenter i samme boks, blant annet med hydrogenlagertankene på taket. På Uno-X Kjørbo er lagertankene separert fra kompressormodulen, noe som skulle gjøre dette til en langt mer fleksibel løsning. Hele stasjonen har et fotavtrykk på ti kvadratmeter, sammenlignet med 30 m2 på forrige generasjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.