Aluminium Castings presenterer produktet på Aachen Colloquium for bil- og motorteknologi den 5. og 6. oktober.
Den nye 2,7-litersmotoren, som først er tatt i bruk i Jaguar S-Type, kommer også i Land Rover og Peugeot 607. Den hevdes å være blant de beste i sin klasse, og møter også kravene i utslippsstandarden EURO 4.
- Den høye ytelsen skyldes i stor grad topplokket, og det patenteret multi-injiseringssystemet, sier Herbert Smetan, leder for Hydros forretningsenhet Aluminium Castings . Topplokket er utviklet og produsert ved Hydros støperi Mandl & Berger i østerrikske Linz, og er basert på Hydros egenutviklede Rotacast-prosess. Denne gjør at lokket tåler mer enn 180 bar trykk.
Hydro skal levere inntil 110.000 topplokk årlig. For å øke effektiviteten i produksjonen har de modernisert for 20 millioner euro/160 millioner norske kroner. Topplokkene transporteres til Fords anlegg for dieselmotorproduksjon i Dagenham i Storbritannia.