Den ser ut som en typisk konseptbil, men kjører rundt med teknologi som er nærmere bilforhandleren enn man kanskje skulle tro.
Hyundai FE Fuel Cell Conept, som ble vist fram i Genève tirsdag, er mer enn en framtidsvisjon:
– Dette blir fundamentet for vår nye hydrogenmodell som blir lansert tidlig i 2018, sa dr. Woong Chul Yang, sjef for Hyundais forskning- og utviklingssenter, på pressekonferansen.
800 kilometer
Den koreanske industrikjempen var først ute med å sette en hydrogenelektrisk bil i serieproduksjon, allerede i februar 2013. Fire år senere er det fortsatt ix35 Fuel Cell som utgjør flesteparten av de kun 70 norskregistrerte hydrogenbilene, og det har bare kommet én konkurrent på markedet: Toyota Mirai.
Også den kommende produksjonsmodellen blir høyreist akkurat som FE-konseptet («Future Eco»):
– Vi har designet bilen for å få markedets største rekkevidde, mer enn 800 kilometer mellom hver fylling. Det skal den klare på tross av at dette blir en stor suv med mye passasjerplass og stort bagasjerom, uttalte utviklingssjefen.
Selskapet mener at rekkevidde i denne størrelsen er nødvendig med tanke på at fylleinfrastrukturen fortsatt er begrenset de fleste steder.
- Den første brenselcellebilen: 200 ingeniører jobbet dag og natt i ti måneder med denne «månelandingen»
Fjerde generasjon
Det flommet ikke over at teknologiske detaljer om den kommende hydrogenelektriske bilen i forbindelse med Genève-visningen, men noen interessante stikkord finnes det: Dette blir altså Hyundais andregenerasjon hydrogenbil, men vil utstyres med det som er selskapets fjerdegenerasjon brenselcelle.
Ifølge Hyundai vil det nye brenselcellesystemet være 20 prosent lettere og 10 prosent mer effektivt enn det som sitter i dagens ix35. I tillegg skal effekttettheten ha økt med 30 prosent, uten at Hyundai oppgir om det er volumetrisk eller gravimetrisk.
I dag selges ix35 Fuel Cell, eller Tucson som den heter i noen markeder, i 17 land.
– Denne suv-en har vist at hydrogenelektriske biler kan fungere like godt i som biler med forbrenningsmotor, sa Woong Chul Yang.
- Vi sammenligner brenselceller fra 2008 og 2015: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Samtidig med ny Mercedes
Ifølge Thomas A. Schmid, daglig leder i Hyundai Motor Europe, er målet å bli det ledende asiatiske bilmerket i Europa innen 2021, både i salgstall og kundetilfredshet. Fram til da skal bilprodusenten lansere 30 nye produkter. Mange av dem suv-er, som er det raskest voksende segmentet i Europa, og minst 14 med hel- eller delelektrisk drivlinje.
Allerede neste år kommer en Ioniq i en ny batterielektrisk utgave med rekkevidde på minst 320 kilometer, og Hyundai har tidligere varslet at de kommer til å lansere nye versjoner av elbilene sine annenhvert år.
Når det gjelder den nye hydrogenbilen, er det fortsatt uklart nøyaktig når bilen lanseres og ikke minst blir klar for salg her til lands:
– Jeg vet ikke noe mer enn at det blir en gang i 2018, opplyser pr-sjef Morten Brusletto i Hyundai Motor Norge.
Våren 2018 lanserer Mercedes-Benz sin nye ladbare hydrogenbil GLC F-Cell, som har et 9 kWh litiumionbatteri i kombinasjon med brenselceller. Denne skal vises fram i Frankfurt til høsten. Bilen har for øvrig hydrogenlagringsteknologi fra norske Hexagon Composites.
En tredje og nylansert modell, Honda Clarity Fuel Cell, leveres til Europa i ytterst få eksemplarer og blir neppe å se med norske skilter.