De som har kjørt fylkesveg 4224 med sine 27 hårnålssvinger som klatrer opp langs fjellsiden, husker den turen – enten den gikk opp eller ned. Derfor er Lysebotn er attraktivt reisemål for mange, enten man kjører motorsykkel, tar fjellsiden som fottur og som base-hopperne kaster seg ut fra Kjerag og ned mot bunnen av Lysefjorden.
Veiprosjektet som Rogaland fylkeskommune har holdt på med i snart to års tid, og som står ferdig i månedsskiftet mai/juni, dreier seg om breddeutvidelse av veien fra fergekaia og cirka en kilometer til der hvor stigningene starter.
Prosjektleder Åsbjørn Søyland forteller at prosjektet primært har vært et trafikksikkerhetstiltak, og at veibanen nå er utvidet slik at det nå er gul midtstripe på strekningen, samtidig som det er bygget fortau langs den èn kilometer lange strekningen og ny bru over Stølsånå.
Bygget som totalentreprise
Med en tilbudssum på snaue 30 millioner kroner, var det Risa som sikret seg oppdraget. Kontrakten er en totalentreprise, som innebærer at entreprenøren også har hatt prosjekteringen av oppdraget.
I tillegg til selve breddeutvidelsen og byggingen av fortau, har rivninger av eksisterende bru og bygging av ny bru over Stølsånå, vært et av de store enkelttiltakene på prosjektet.
– Den nye brua er 47 meter lang, og er bygget i ett spenn. Det innebærer at de 47 meter lange prefabrikkerte betongdragerne med 1,5 meters høyde krevde noen tunge løft for å få på plass, forteller Søyland til Våre Veger.
Utsatte frist for å få asfalt
Han forteller at det også bygget nytt kryss i østre ende av planområdet, lagt inn to fe-underganger for sau av betongrør, at hele belysningen er skiftet ut, samt at det har vært noe omlegging av høyspent-, lavspent- og telekabler, både i luft og i bakken.
Lysebotn kan enten når med ferge eller hurtigbåt inn Lysefjorden, eller via den populære høyfjellsvegen over Lyseheia videre til Sirdal. Denne veien er vinterstengt, og det var årsaken til at Rogaland fylkeskommune valgte å utsette fristen for åpningen noe i forhold til opprinnelig plan, slik at asfaltbilene kunne komme til prosjektet via fjellet.
Entreprenøren har hatt 20-30 mann på prosjektet på det meste, mens byggherren Rogaland fylkeskommune har en byggherrestab på fire personer.