PROSJEKTER

Verdens lengste undersjøiske veitunnel har åpnet

I dag ble Ryfylketunnelen åpnet for trafikk. Den 14, 4 kilometer lange tunnelen er 292 meter under havet på det dypeste, og er med den lengste og dypeste veitunnelen i verden.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
30. des. 2019 - 17:54

– Endelig ble Ryfylke landfast til Nord Jæren. Det har tatt 40 år, men nå er fastlandsforbindelsen en realitet, sa fylkesvaraordfører i Rogaland Arne Bergsvåg. 

Det var en rørt prosjektleder fra vegvesenet som takket alle som har vært involvert i byggingen, melder Statens vegvesen.

– Vi er stolte av å overlevere en moderne toløpstunnel med det siste innen tunnelsikkerhet, sa prosjektleder Gunnar Eiterjord. 

– Jeg trodde ikke at det kom til å gå så fort. Jeg synes det er helt enestående å tenke på at det bare har gått sju år fra begynnelsen dette gigantiske anlegget nå står ferdig, sa tidligere samferdselsminister og fylkesmann i Rogaland, Magnhild Meltveit Kleppa.

Hun fikk æren av å kjøre først sammen med Magnhild Næss og Håkon Norland. De to ungdommene var 14 år den gang de var med å ta det første spadestikket den 9. november 2012.

Bak dem kjørte en veteranbilkortesje fra Strand veteranbilforening. Deretter var tunnelen åpen for trafikk, og køen med biler var lang for å få den etterlengtede tunnelen. 

Først ut var bilister fra Solbakk

Klokka 12 åpnet tunnelen for trafikk, og det var bilister fra Solbakk i Strand kommune som fikk være de første til å teste den undersjøiske tunnelen, skriver Stavanger Aftenblad.

Da de første bilene nådde Hundvåg i Stavanger kommune, ble løpet i motsatt retning åpnet.

Tunnelen består av to løp på 14,4 kilometer og går på det dypeste 292 meter under havoverflaten. Byggingen av tunnelen startet for sju år siden. Tunnelen utgjør to tredeler av Ryfast-prosjektet, som koster omtrent 8,1 milliarder kroner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.