Fra Norge er det rundt 300 deltagere. Disse kommer både fra de offentlige transportetatene som Statens vegvesen, Kystverket, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet . Men også mange av de private aktørene på ITS-området i Norge er med, forteller markedsansvarlig for Jenny Simonsenfra ITS Norge, som koordinerer den norske deltagelsen på kongressen.
Bred norsk presentasjon
– Norge er en del av en Nordisk paviljong på 144 kvadratmeter, sammen med fire nordiske land. Men i tillegg har i har vi en egen norsk stand på 45 kvadratmeter der fem selskaper får presentert seg; IFE, Aventi, Kongsgberg Testarena og Applied Autonomy og Triona/Euroskilt. I tillegg har Trafsys fra Bergen valgt å ha en egen stand på utstillingen.
– I tillegg har vi to store demofelt på uteområdet der Q-Free og Nordic Way2 viser fram sin teknologi i praksis, forteller hun.
På den nordiske paviljonen bli det presetasjoner fra fagfolk fra alle de nordiske landene hver dag gjennom konferansen. I tillegg kommer det mange «papers» fra norske foredragsholdere under det ordinære konferanseprogrammet.
Stor oppmerksomhet
At ITS World Congress er en stor happening, viser ikke minst oppmersomheten den får fra det offisielle Norge. I går kveld var et 80 talls deltagere med på såkalt Norsk Aften i regi av ITS-Norge, et arrangement som ble åpnet av Norges ambassadør i Danmark. Aud Kolberg.
Vår nye samferdselsminister Jon Georg Dale blir på plass hele tirsdag og onsdag, der han gjennom et tettpakket program skal få med seg de norske aktørenes presentasjoner, men også for å få et bilde av hva som skjer innen for ITS-feltet internasjonalt.
Som om ikke det er nok, kommer hele Transportkomiteen på Stortinget innom på fredag, som en del av større reise der de skaø besøke både Danmark, Tyskland, Østerrike og Sveits.
Skal bli første CO2-nøytrale hovedstad
Tilsammen 14 000 delegater og besøkende er ventet å besøke ITS World Congess, som har deltagere fra over 100 land.
Det er København kommune som er vertskap for det omfattende arrangementet, noe som ikke er en tilfeldighet. Byen har tatt mål av seg å bli verdens første CO2-nøytrale hovedstad, og det allerede innen 2025.
Derfor er det et stort apparat allerede i sving med å teste ut ny teknologi i fullskala flere steder i København by. Dette prosjektet er da også gjenstand for stor oppmersomhet på en av de mange demonstrasjonsprosjektene som som skal vises fram i løpet av uka.