Den siste av tilsammen seks stålseksjoner kom i dag på plass på den 580 meter lange Beitstadsundbrua, som bygges på fylkesvei 17. Brukassen blir bygget av stål, og i begynnelsen av juni begynte heisingen for å få bruseksjonene første elementet.
– Alt har gått som planlagt, og vi er nå veldig godt fornøyd med at en milepæl i arbeidet med brua er nådd, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen.
– Nå begynner arbeidet med å sveise sammen seksjonene slik at det blir en sammenhengende stålkasse. Neste trinn i arbeidet blir støping av betongdekket som blir selge brubanen. Det har vi beregnet vil ta cirka to måneder. Så rundt 1. oktober vil støpearbeidene være ferdige, forteller prosjektlederen til Veier24.
- Langveis befaring: Kinesiske politikere vil se på Beitstadsundbrua
Tunge løft
De største seksjonene har en lengde på 150 meter og veier 650 tonn.
Stålkassen er produsert på et verksted utenfor Shanghai i Kina, og startet ferden mot Norge i november fjor. Stålkassen kom i 12 deler, som så ble sveiset sammen til seks elementer. Disse er nå kommet på plass mellom betongfundamentene som er festet på sjøbunnen, og som skal bære brua.
Fosdalen Industrier, som hadde jobben med å sveise sammen de 12 delene, gikk nylig konkurs, men Brønstad sa da til Veier24 at de har fått garantier fra den kinesiske entreprenøren SRBG om at de gjenstående arbeidene vil bli gjennomført uten at prosjektet forsinkes.
– Det var utrolig spennende å se bruelementene komme på plass. Hele brua er 580 meter lang med et hovedspenn på 112 meter. Å kunne se disse massive elementene sveve på plass og danne den endelige brua, blir utrolig spennende, forteller Erik Sundet, som er leder av bru- og geoavdelingen i COWI som har vært ansvarlig for prosjektering av konstruksjonen.
- Hålogalandsbrua: Største kinesiske anleggsprosjekt i Europa