Dersom vær og tankfly spiller på lag, vil Luftforsvaret i kveld motta tre nye F-35A.
Etter dette vil det være tolv av de nye kampflyene på Ørland.
Teknisk Ukeblad er til stede på flystasjonen og kommer med mer stoff om jagerflyleveransen.


Norge er neste nasjon
Det mottas bolker på tre og tre fly, vår og høst, og dette er altså den fjerde leveransen. Det er en såpass omfattende operasjon å fly dem fra fabrikken i Texas til Trøndelag, at det er best å samle dem på denne måten. Dette handler både om å ivareta sikkerheten og å holde kostnadene ved overflygningen nede.
Den femte og siste leveransen før Luftforsvaret oppnår første operative evne, det som kalles IOC («initial operational capability»), skal skje i september.
– Norge er neste nasjon ut med IOC og har nå all oppmerksomhet fra det flernasjonale programkontoret JPO, flyprodusenten Lockheed Martin og motorprodusenten Pratt&Whitney, som setter alt inn på å støtte Luftforsvaret i denne prosessen.
Det forteller generalmajor Morten Klever, direktør i Kampflyprogrammet, til Teknisk Ukeblad.
IOC skal etter planen skje en gang mellom 1. oktober og 31. desember. Årsaken til at det er vanskelig å sette en konkret dato, er at dette er en svært omfattende prosess som omfatter flere enn bare Luftforsvaret. Eksempelvis Cyberforsvaret, Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM). I tillegg til de internasjonale aktørene som JPO, LM og P&W.
– Det er mye som begynner å komme på plass på Ørland nå, blant annet nye hangarer, der de første ble levert i april. De ser enkle ut, men dette er høyteknologiske bygg som flyene vil trene og operere fra før IOC, opplyser Klever.
- Slutt for 338 skvadron: De sju siste F-16 forlot Ørland - med sjefen i baksetet
Sju foran oss i løypa
Ørland er hjem for den nylig gjenoppståtte 332 skvadron og TTT-skvadronen (testing, trening og taktikk) som flyr F-35. Etter at 338 skvadron ble lagt ned i april, er all F-16-virksomheten nå samlet i 331 skvadron i Bodø.
Når Luftforsvaret begynner å ta F-35 i operativ bruk, der de er klare til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller i internasjonale operasjoner, potensielt om under fem måneder, vil Norge være den åttende nasjonen eller våpengrenen som erklærer IOC.
Foran oss i løypa ligger US Air Force, Italia og Japan med F-35A, US Marine Corps og Storbritannia med F-35B, US Navy med F-35C og Israel med F-35I.
Overgangen til full operativ kapasitet (FOC) kommer til å gå gradvis. Den neste milepælen på veien dit kommer i 2022, når QRA-beredskapen for Nato («Quick Reaction Alert») overtas av F-35 fra Evenes.
Akkurat som før, er det organisasjonen «Defence Contract Management Agency» (DCMA) som ved hjelp av innleide amerikanske flygere bringer de tre flyene AM17, AM18 og AM19 over Atlanteren i dag. I tillegg til de snart tolv flyene på Ørland, har Norge sju treningsfly stasjonert på flybasen Luke i Arizona.