I november i fjor kunne vi se overlykkelige ESA-forskere feire at Philae-romsonden landet trygt på kometen 67P etter en episk ti års-reise.
«Problemet» var at Philae landet på et skyggefullt sted og ikke fikk nok strøm via solcellepanelene. Forskerne mottok data i rundt 60 timer, før det var slutt.
Les om romferden her: Historisk begivenhet: Philae-sonden har landet
Prøver å starte igjen
Torsdag skal de prøve å fyre den i gang igjen.
Norsk Romsenter skriver nemlig at kometen, Philae og moderskipet Rosetta siden november har vært på full fart i retning sola. Forskerne håper nå på at et større antall soltimer og en bedre solvinkel vil få den i gang igjen.
Philae er rundt 300 millioner kilometer fra sola i skrivende stund.
Vanskelig å få til
I følge Norsk Romsenter er ikke sjansen stor for at forskerne lykkes med oppvåkningsaksjonen.
– Philae får i dag dobbelt så mye solenergi som den gjorde i november i fjor, sier leder for landingsprosjektet Stephan Ulamec fra den tyske romorganisasjonen DLR.
– Det er trolig fremdeles for kaldt for at den skal våkne, men det er verdt et forsøk. Mulighetene vil bli større for hver dag som går, sier han.
For å våkne må Philae ha en innvendig minimumstemperatur på 45 minusgrader. I tillegg må solpanelene klare å generere minst 5,5 watt.
Les også: Rom-harpunene som aldri ble utløst ble testet i Norge
Forsøker å varme seg opp
Philae er laget slik at den har brukt all mulig solenergi til å holde varmen. Så snart den skjønner at den mottar mer enn 5,5 watt med strøm og den interne temperaturen er over minus 45 grader, vil den skru seg selv på, fortsette å varme seg opp og forsøke å lagre strøm i batteriet, skriver Norsk Romsenter.
Så snart landeren er våken vil den slå på radiomottakeren sin hver halvtime og lytte etter signal fra Rosetta. For at den skal kunne svare på et anrop, må den også slå på senderen sin – som igjen krever mer strøm.
ESAs operasjonssentral skal i den nærmeste tiden prøve å få kontakt med Philae på ferden inn mot og forbi sola.
Les også: Fullstapper Natos nye spionfly med norsk teknologi