Dagens fagverksbru på E6 over Finneidstraumen er i høyeste grad gått ut på dato. Den sto ferdig i 1944 og er både for smal og for lav i forhold til dagens standard.
Større kjøretøy må stoppe for hverandre, og brua har vært en velkjent flaskehals på E6 gjennom Nordland. Fotgjengere og syklister som skal over brua må i dag bruke et smalt fortau som ikke kan brøytes.
68 meter lang og 15 meter bred
Nybrua er prosjektert av Rambøll. Den er plassert vest for den gamle, og avstanden mellom dem blir bare 3,5 meter på det minste.
Den nye brua er 68 meter lang og 15 meter bred, inkludert en 3,5 meter bred gang- og sykkelveg. I tillegg til brua er det bygget ca. 900 meter veg og to nye busslommer i sørenden av prosjektet.
Kjørebanen bæres av to parallelle stålkasser. Feltene blir skilt med et en meter bredt midtfelt. Myke trafikanter får mye bedre forhold. De får et 3,5 meter bredt gang/sykkelfelt til disposisjon. Total bredde mellom kantdragerne blir 15 meter.
Det er Kruse Smith som har hatt oppdraget med å bygge brua, en jobb de fikk med en kontrakt på 61,9 millioner kroner.
Mye masseflytting for Mesta
Mesta har hatt kontrakten med byggingen av tilstøtende veger, et oppdrag de fikk for 43,9 millioner kroner.
Sør for brua er en stor bergnabb sprengt bort. Den jobben inngikk i bruentreprisen, men det er Mesta som har fordelt sprengsteinen på anlegget. Til sammen 42 000 faste kbm sprengstein er flyttet, det meste er gått til fyllinger.
Entreprisen omfattet sprenging av 4 000 kbm stein og masseflytting av 37 000 kbm jord. Nord for bruaer det støpt en nesten 200 meter lang støttemur for å begrense utslaget på en fylling.
LES OGSÅ: Jobber på for å få Hålogalandsbrua klar til åpning 9. desember
LES OGSÅ: Nå er midtseksjonen på den nye gangbrua ved Ullevaal stadion på plass
LES OGSÅ: Denne filmen om «Fergefri E39» er sett nesten fire millioner ganger