Et gitterverk i tre som hviler på betongsøyler og bærer et betongdekke - det er vinnerkonseptet til den belgisk-italienske joint venturen som har vunnet konkurransen om å få bygge ny E6-bru over Mjøsa.
Nye Veier-sjef Anette Aanesland hadde i formiddag invitert til en liten skogstur ned til strandkanten i Moelv, der det framtidige brufestet for den nye Mjøsbrua vil komme. Her presenterte hun, sammen med utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen og prosjektsjef Steinar Fretheim de siste konseptskissene til den kommende firefelts motorveibrua.
Joint venture-grupperingen til belgiske Besix og italienske Rizzani de Eccher har fått oppdraget, som har en samlet budsjettverdi på 2,55 milliarder kroner pluss mva. Gruppen har imidlertid norske/nordiske samarbeidspartnere. Multiconsult er med på konsulentsiden, mens Aarsleff er tilknyttet i forbindelse med grunnarbeidene. AF-gruppen vil stå for utførelse av veibyggingen på land, og står også for byggingen av andre delstrekninger av den nye E6 gjennom Innlandet.
Tror disse blir med i fregatt-konkurransen: – Nære allierte
60 prosent av synlig bru er treverk
Det var imidlertid Mjøsbrua som fikk hovedtyngden av oppmerksomheten under presentasjonen i dag. De inviterte lokalpolitikerne var svært positive til at så mye av brua er planlagt bygget i tre.
Prosjektet er ikke ferdig regulert, og på Gjøvik-siden er det et visst slingringsmonn for plassering av brufeste. Utfordringer rundt grunnforholdene kan også påvirke brubyggingen. Den videre planleggingen vil derfor avgjøre hvor lik konseptskissene brua blir, når den står ferdig mot slutten av 2025 - men konseptet med treverk mellom betong er klart, og konseptet legger opp til at treverket skal utgjøre 60 prosent av den synlige brua.
Den belgisk-italienske entreprenør-gruppen bak vinnerforslaget begrunner materialvalget sitt blant annet med et ønske om å speile norske byggetradisjoner og skogslandskapet ved brua. De har gjort det klart at de har ambisjoner om at brua skal bli et - gjerne prisvinnende - landemerke.
Tre som byggemateriale vil gi brua et 39 prosent lavere klimautslipp enn en tilsvarende brukonstruksjon i betong. Materialvalget betyr også betydelig lavere vekt enn en ren betongbru, noe som vil gjøre det enklere å takle de nokså vanskelige grunnforholdene langs brutraseen over Mjøsa. På det dypeste er det 120 meter ned til sjøbunnen, og det er opptil 120 meter til før man treffer fjell. Brua må derfor mest sannsynlig hvile på stålpeler under betongpilarene.
Den nye Mjøsbrua vil utgjøre 1,6 kilometer av de cirka 11 kilometer ny E6 som skal bygges mellom Moelv og Roterud.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve
Ingen norske i konkurransen
Allerede før Nye Veier-ledelsen loset alle inviterte gjennom den fem minutter lange skogsturen på stien ned til det kommende brufestet, var det klart at totaltreprenøren for strekningen ikke kommer til å være norsk.
Det var nemlig ingen norske selskaper blant de åtte som hadde meldt seg på konkurransen, og de fem selskapene som i oktober i fjor ble prekvalifisert for oppdraget var spanske, italienske, belgiske, japanske og kinesiske firmaer og joint venture grupperinger.
Nye Veier håper å kunne starte byggingen av E6-strekningen Moelv-Roterud før årsskiftet 2021/2022, og estimert byggetid er fire år.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei