De ser kanskje ut som miniversjoner av Ghostbusters-bilen. Men de fem underlig utseende e-Golfene som suser rundt i Hamburg for tiden, jakter helt andre ting enn spøkelser - nemlig borgere, bikkjer, barnevogner, biler og alt annet som måtte bevege seg rundt i tyske millionbyer.
Volkswagen er nå i full gang med testing av nivå 4-kjøring i ekte storbytrafikk.
Selvkjøring på nivå 4 er siste trinn før komplett selvkjøring, der man altså trenger verken ratt eller pedaler.


Det er første gang Volkswagen har slike forsøk i ekte trafikk i en større by. I første omgang skal bilene kjøre en tre kilometer lang testtrasé som er spesielt tilrettelagt for autonom kjøring, og hver testkjøring varer i flere timer.
Intelligent infrastruktur
I et samarbeid mellom Volkswagen og Hamburg er en lenger digital testløype nå under bygging i byen. Blant annet skal det settes opp intelligente trafikklys, som har teknologi for toveis kommunikasjon med bilene.

De fem e-Golfene er rigget med 11 lidarer, sju radarer og 14 kamera. Systemet genererer inntil fem gigabyte med data i minuttet, og har en prosessorkraft tilsvarende 15 bærbare pcer.
Systemet skal ifølge VW ha en reaksjonsevne på bare millisekunder.
- Volvo: – Det er nesten umulig å se hvilke endringer selvkjørende biler vil føre til (TU Ekstra)
Folk bak rattet
Om bilene kjører rundt av seg selv, så sitter det person bak rattet, klar for å gripe inn om noe uventet skulle skje.
– Disse testene fokuserer på tekniske muligheter og på hvilke behov den urbane infrastrukturen har. For å gjøre fremtidens kjøring sikrere og mer komfortabel, er det ikke bare kjøretøyene som må bli autonome og mer intelligente - også byene må ha et digitalt økosystem der kjøretøy kommuniserer med trafikklys og systemer for trafikkhåndtering, sier Axel Heinrich, leder av VW utviklingsavdeling.